RSS 2.0 értesítő RSS 2.0

Keresés a honlapon
.

Legfrissebb oldalak

GIMP-pel festett húsvéti tojások. Húsvéti GIMP tojás
Húsvéti tojások festése egérrel és GIMP rutinokkal.
Hópehely motívum. Hópehely motívumok
Klónozás és alakítás Inkscape szűrőkkel.
Oszlopcsarnok fantázialényekkel. 3D oszlop
Csavart torony
Fantázialények
GIMP 2.8 ecsetdinamikával rajzolt oszlopok és fantázialények.
Absztrakt csigaház képe. Csigaház és társai
Alakzatcsoport ráfektetése tetszőleges útvonalra. Inkscape tanulmány és tutorial.
3D fogaskerekek. 3D fogaskerekek Inkscape-pel
Az Inkscape "Mozgás" kiterjesztés használatának egyik módja.
Régi és új gimp nyitólapja. GIMP 2.6 és 2.8
Néhány gyakorlati szempont a GIMP 2.8 használatával kapcsolatban.
  Fölfelé mutató nyíl.

Wilber.
A képek a GIMP 2.2.15, 2.4.2, 2.6.4 és 2.8 programmal, illetve Inkscape v0.47.1 programmal készültek a
Sourceforge logo.
és az Inkscape.org jóvoltából.


Creative Commons License
Adatvédelem
Utolsó frissítés: 2014 április

Képjátékok — Déltengeri tájkép/Tutorial

2009 augusztus

Déltengeri teliholdas tájkép GIMP-pel festve.

Hozzászólás feliratú gomb [Hogyan?]




Ez a — kezdő-közepes GIMP-felhasználóknak íródott — tutorial mintegy "last minute" utazás a trópusi tengervilágba, így a nyár vége felé. Az odautazás, a külön bejáratú lakatlan szigetünkre azonban sokkal rövidebb ideig tart (és olcsóbb is), mint ha repülővel mennénk.

Nem sokkal nehezebb elkészíteni, mint az Egyszerű tájképet, különösen akkor, ha csak a bemutatottnál egyszerűbb vízfelszínt és fénytükröződést akarunk festeni. A vízfelület készítését egy összetettebb lépéssorozat mutatja be, hogy sokféleképpen variálható, többrétegű blokkunk legyen, és többféle funkcióval is megismerkedhessünk, amelyekkel vízfelszínt lehet szimulálni.

A leírás végén egy egyszerű trükköt is bemutatok, amellyel igen változatos hangulatvilágításokat adhatunk a már elkészült képünknek, kihasználva a Rétegekben adott lehetőségeket.

A leírás képanyaga 2.6.4 verziószámú GIMP-pel készült, de a 2.4.x sorozat tagjaival is előállítható, mert csak az abban már ismertté vált funkciókat alkalmazza.


Háttér készítése

1. ábra

Karibi színátmenet beállítása.

A tutorialban megemlített gyorsbillentyűknél a gyári beállításokra hivatkozom. Ha valaki ezeket átállította, akkor értelemszerűen a saját kódjait alkalmazza.

A Ctrl+n billentyű-kombinációval nyissunk egy új képet. A Képméretnél a Szélességre állítsunk be 500 képpontot, a Magasságra 800-at. Később majd visszavághatjuk kisebbre, de egyelőre az a jó, ha van helyünk a vásznon, ahol szabadon dolgozhatunk. A Háttérszín pillanatnyilag közömbös, akár a fehér, akár fekete jó. A megnyitott Névtelen kép ablakában a Fájl —> Mentés alatt mentsük el a képet deltenger.xcf néven a GIMP saját képformátumában.

A Színátmenetek ablakában válasszuk ki a Caribbean Blues, karibi színvilágra emlékeztető színátmenetet, majd az l (L, mint Lajos) gyorsbillentyűvel kapcsoljuk be a Festőeszközök közül a Színátmenetet. Az Eszközbeállítások ablakában egy kivételével megfelelnek az alapértelmezett beállítások: kapcsoljuk még be az Adaptív túlmintavételezést, és hagyjuk a megadott értékeken a beállításait. Ezzel simább átmenetet fogunk kapni, mint enélkül, bár tovább fog tartani a GIMP-nek a kifestés (de nem sokkal). A Ctrl gombot lenyomva tartva húzzunk egy függőleges szakaszt a kép tetejétől az aljáig.

2. ábra

Kitöltés beállítása.

Az Eszköztárból kattintsunk a Kitöltés ikonjára (billenő festékesvödör), vagy nyomjunk Shift+b-t a billentyűzetünkön. Az Eszközbeállítások ablakában mindenek előtt Az Érintett területnél váltsunk át a Teljes kijelölés kitöltésére, a Kitöltés típusa legyen Kitöltés előtérszínnel (ami alaphelyzetben fekete. Ha nem ez lenne az előtérszínünk, akkor a d billentyűvel erre kapcsolhatunk), az Átlátszatlanságot pedig vegyük le pl. 20%-ra, mert a következőekben sötétíteni fogunk a Háttéren, hogy éjszakai hatást keltsünk. Ha még nincs nagy gyakorlatunk, érdemes apróbb lépésekben haladni.

3. ábra

Sötétített háttér.

A beállított kitöltési paraméterekkel kattintsunk a képben annyiszor, amíg el nem érjük a nekünk tetsző sötétséget. A példabeli képhez 4-szer kellett összesen lefuttatni a kitöltést. Ennél a műveletnél azért még ne vegyük túl sötétre a hátteret; a végső beállítást célszerű a munka végére hagyni. Csak annyira sötétítsünk, hogy a kellő hangulat már kialakuljon, és ahhoz tudjuk igazítani a többi képelemet.

Sziget rajzolása

4. ábra

Új réteg nyitása.

A szigetet rakjuk újabb rétegbe: a Rétegek ablakában nyissunk egy új réteget a bal szélső alsó gombbal. Adjuk neki a Sziget nevet. Az alapértelmezett képméret (500x800 képpont) és az Átlátszó rétegkitöltési mód megfelel.

5. ábra

Ecsetbeállítás sziget festéséhez.

Még mindig legyen fekete az előtérszínünk. Nyomjuk le a p-t a billentyűzetünkön az ecset bekapcsolásához. Az Ecsetek ablakában válasszuk ki a Circle (13) ecsetet, és az Eszközbeállítások ablakában állítsunk be 2,00-t a Méretezésére (írjuk felül az 1,00-est, és nyomjunk Enter-t). Ezzel a méretezéssel rajzoljuk ki a sziget testét, majd az Ecsetek ablakában váltsunk át a Circle (03) kisebb ecsetre, és a finomabb részeket fessük azzal. A szigetet bárhová helyezhetjük a vízen, amely a színátmenetes háttér alsó harmadában látható szürke horizontvonal alá fog kerülni, csak gondoljunk arra, hogy ha fénytükröződést is akarunk a vízre, annak azért valahová majd ki kell férnie.

6. ábra

Pálmaecset kiválasztása.

Most jön a sziget növényzete. Ehhez célszerű faecsetekhez nyúlni. Magam getfirefox ecseteit használom. Mivel a színvilág a fülledt trópusi hangulatot idézi, ehhez illeszkedően pálmaecsettel dolgozzunk elsősorban. Ezekből a kissé balra hajló, lazább lombú pálmaecsetet, és a függőlegesen kinyúló pálmát alkamaztam, végül pedig a bokorszerű ecsetet. Nem kell túlzsúfolni a szigetet a növényekkel, de persze lehet. Ha valaki ugyanezt a faecset-készletet használja, azok számára megadom az adatokat: a balra hajló pálmát (Tree Brushes 10) 0,30-as méretezéssel használtam, a függőleges pálmát (Tree Brushes 2) 0,30-as, illetve 0,20-as méretezéssel. A bokorszerű növény a Tree Brushes 8 volt 0,20-es, illetve 0,10-es méretezéssel.

7. ábra

Sziget a tengeren.

Az eredmény a 7. ábrán látható, amely a kép teljes szélességében mutatja a sziget arányait a képen belül.

Hold és holdudvar rajzolása

8. ábra

Ellipszis-kijelölés beállítása.

Nyissunk egy újabb réteget a Rétegek ablakában, legyen megint átlátszó és képméretű, de most adjuk neki a Hold nevet. Az e gyorsbillentyűvel kapcsoljuk be az ellipszis-kijelölést. Az Eszközbeállítások ablakában pipáljuk ki a Kiterjesztést a Középpontból, és a Rögzítettet. A rögzíthető tényezők közül hagyjuk a Méretarányt és az 1:1 arányt, mert teliholdat, azaz kört fogunk rajzolni. Így nem kell csillagokkal is foglalkoznunk, mert a Holdnak ilyenkor olyan erős a fénye, hogy relatíve nem látjuk mellette a csillagokat, különösen ha olyan párás a levegő, mint a déltengeri szigetünknél. Rajzoljunk egy kis kört a kijelölőeszközzel kattintással-húzással a sziget mellett, hogy legyen helye a fénytükröződésnek a vízen. A Hold magasságát illetően oda tesszük, ahova akarjuk, de ne legyen se túl magasan, se túl közel a látóhatárhoz. Kellemes, tágas érzetet keltsen.

9. ábra

Holdszín beállítása.

Nem szükséges fehérre vennünk a Hold színét, lehet halványsárga is. Az Előtér-/háttérszín ablakában állíthatjuk be a színünket. Az illusztráción látható, hogy először a kettős nyílra kattintva megfordítottam a fekete-fehér színeket, hogy a fehér legyen az előtér színe, majd azon módosítottam az ablak Színskála füle alatt adott skálákkal, különösen a Telítettség [(S)aturation], az Érték [(V)alue] és a Kék [(b)lue] skála csúszkáival.

A végeredményként kapott szín html-kódja f0f0c8 lett. A képablakban a Szerkesztés alatt válasszuk a kitöltést az előtér színével (ha erre állítottuk be a halványsárgát), majd a Kijelölés-szerkesztőben (10. ábra) szüntessük meg a kijelölést az X jelű gombbal.

10. ábra

Kijelölés-szerkesztő ablaka.

Ha akarunk, még tengereket is rajzolhatunk a Holdra, pl. dfc1a2 színnel: nyomjunk p-t, hogy ecsetre váltsunk, és a Circle (03) ecsettel, 0,60—0,30-as méretezéssel váltogatva 400%-os képnagyításon fessünk alakzatokat a Hold arcára Holdtengerek..

11. ábra

Holdas égbolt.

Nyissunk egy újabb réteget a Rétegek ablakában Holdudvar névvel, képméretben (500x800), átlátszó alappal. A d gyorsbillentyűvel állítsuk vissza a fekete előtérszínt és fehér háttérszínt, majd az x-billentyűvel cseréljük fel őket, hogy a fehér legyen az előtérszín. Az l (L, mint Lajos) billentyűvel kapcsoljuk be a színátmenetet.

12. ábra

Színátmenetek ablaka.

A Színátmenetek ablakában most a sorban a legelső, az Előtérből átlátszóba színátmenetet válasszuk ki.

13. ábra

Fehér-átlátszó színátmenet beállítása.

A lefutási formák közül most a Sugarast válasszuk ki. Most nem kell az Adaptív túlmintavételezés, ezért kikapcsolhatjuk, az Átlátszatlanság legyen 100%-os. A Holdudvar rétegben állva kattintsunk a képablakban a holdunk közepénél, és húzzunk onnan egy kb. holdátmérőnyi szakaszt tetszőleges irányban, hogy a holdudvar átmérője kétszerese legyen a Holdénak. Ha nem sikerült pontosan középre rakni, azaz a két kör nem koncentrikus, akkor az Eszköztáron válasszuk az Áthelyezést (szélrózsa négy irányába mutató kék nyílcsoport), vagy nyomjunk m-t a billentyűzetükön, s a holdudvarra kattintva húzzuk középre. Ha ehhez a módszerhez folyamodtunk, akkor utána hozzuk helyre a félretolódott rétegünket: kattintsunk jobb egérgombbal a Holdudvar rétegére a Rétegek ablakában, s az erre felbukkanó rétegmenüből válasszuk ki a Réteg kép-méretűvé alakítását.

14. ábra

Gauss-elmosás ablaka.

A Szűrők —> Elmosás —> Gauss-elmosásssal 20,0-20,0 képpontos Vízszintes és Függőleges elmosási sugárral mossuk el a holdudvarunkat. Ha még mindig túl erősnek találjuk a fényét, akkor levehetjük a rétegének Átlátszatlanságát a Rétegek ablakában 70%-ra.

15. ábra

Rétegek ablaka 1.

A 15. ábra mutatja, hogy pillanatnyilag hogyan állunk. Legalul a besötétített, színátmenetes karibi színvilágos Háttér réteg, fölötte a feketével festett Sziget, afölött a Hold, és legfelül a Holdudvar réteg.

Pihenőt itt érdemes tartani, mert a következő műveleteket egy menetben célszerű elvégezni a könnyebbség kedvéért, de nem kötelező.

Vízfelület és fényvisszatükrözés rajzolása

16. ábra

Téglalap-kijelölés.

A Rétegek ablakában kattintsunk a színátmenetes Háttér rétegre, majd az r billentyű lenyomásával kapcsoljuk be a Téglalap-kijelölést. Ennek alapértelmezett beállításai megfelelnek, ezért a Háttér rétegben a láthatár vonalát adó szürkés-fehér csíkig jelöljük ki az alsó területet. Jobbra, balra és alul túlmehetünk a téglalap határoló oldalaival.

17. ábra

Másolt terület beillesztése.

A Ctrl+c billentyű-kombinációval másoljuk vágólapra a réteg kijelölt területét, a Ctrl+c-vel pedig illesszük vissza a képbe. Lebegő kijelölésként fog megjelenni a Rétegek ablakában legfelül. Kattintsunk rá jobb egérgombbal, majd az erre felbukkanó rétegmenüből válasszuk ki az Új réteg.. utasítást. Az új, Beillesztett réteg nevet kapó réteget léptessük a léptetőgombbal lefelé a Háttér és a Sziget réteg közé.

18. ábra

Ecsetbeállítás fényszóráshoz.

A p gyorsbillentyűvel kapcsoljuk be az ecsetet. Válasszuk ki a Circle (03) ecsetet, és a Méretezését vegyük 1,00-re. Előtérszínnek állítsunk be feketét a d billentyűnk lenyomásával. Az Eszközbeállítások ablakában pipáljuk ki az Elszórást, és a hozzátartozó Mennyiség beviteli mezejébe felülírással írjunk be 35-öt.

19. ábra

Vízfelszín ecsetszórásos alapja.

Ezzel az ecsetbeállítással húzzunk egy vízszintes ecsetvonást a rétegünk bal szélétől a jobb széléig a réteg felső határa közelében. Ahol kevésnek találjuk a felvitt pöttyöket, oda még húzzunk egy-egy rövidke szakaszt a kurzorunkkal.

Most növeljük az ecset Méretezését 1,3-ra, az Elszórás mennyiségét viszont csökkentsük 30,0-ra, és a réteg közepén húzzunk teljes szélességben az ecsettel. Az alsó sáv beszórásához növeljük 2,00-re az ecset Méretezését, és csökkentsük 25,0-re az Elszórást. A legalsó sávot így hintsük be fekete pöttyökkel.
Most az x billentyűnkkel fordítsuk meg a színeket, hogy az előtér színe legyen fehér, és ugyanezzel az ecsetméretezési lépésekkel föntről lefelé 1...1,3....2 méretezésekkel és 35...30....25 elszórási mennyiségekkel fehérrel is pöttyözzünk, de csak a Hold alá eső függőleges sávban, helyenként jobbra-balra egy kicsi nyúlvánnyal. Végül állítsunk be 0,8-as ecsetméretet és 20-as elszórási mennyiséget, és azzal pontosan a Hold vonalában húzzunk egy függőleges csíkot, valamint jobbra balra hosszabbítsuk meg a vízszintes nyúlványokat.

20. ábra

Fodrozódás ablaka.

Az áttekinthetőség kedvéért nevezzük át ezt a "Beillesztett réteg"-et Fénytükröződésnek: kattintsunk rá a rétegre jobb egérgombbal a Rétegek ablakában, és a felbukkanó rétegmenüből válasszuk a Réteg tulajdonságainak szerkesztését. Erre egy újabb ablakot kapunk. Abba írjuk be az új nevet, majd OKézzunk.

Hívjuk meg a Szűrők —> Torzítás —> Fodrozódás funkciót. Állítsunk be olyan értékeket, hogy az Előnézeti ablakban csillámló vízfelületre emlékeztessen a kép. Ehhez a fodrozás Irányát Vízszintesre kell venni, a Szélek viselkedésére hagyjuk meg a Körbeforgatást, a Hullámtípus az íves Színusz legyen. Periódusra most 20-at állítottam be, az Amplitudó 26-os lett, Fáziseltolásra nincs szükség.

21. ábra

Vízszintes Gauss-elmosás.

Most lágyítsuk a felületet a Szűrők —> Elmosás —> Gauss-elmosással. Az Elmosási sugárnál kattintsunk a Vízszintes és Függőleges sugárértékek beviteli mezejétől jobbra látható láncra, hogy egymástól függetlenül tudjuk változtatni az értékeket, és a függőleges elmosási sugarat vegyük 0,0-ra, csak vízszintesen mossunk el pl. 8,0 képpontos sugárral.

22. ábra

Első domborítás.

Ha egy kissé 3D hatást is akarunk adni a hullámainknak akkor valamelyik domborítással érdemes próbálkoznunk. Ehhez a feladathoz jobbnak találtam a Szűrők —> Torzítás —> Domborítás funkciót. Ezen belül is jelöljük be a Buckaleképezést. Irányszögre 90 fokot állítottam be, mert a fény függőlegesen felülről esik a vízre, a Hold irányából. A Felemelés 63,72-nél adott ki tetszetős eredményt 5-ös Mélység mellett.

23. ábra

Vízszintes zajszórás.

Ezen még nem árt egy kicsit finomítani. Használhatjuk például a Szűrők —> Zaj —> Szórást, megint csak vízszintes szórással. Itt is kapcsoljuk be a láncot, s Vízszintes szórásra állítsunk be 20 képpontnyit, Függőlegesre 0-t.

Most megint jöhet egy Gauss-elmosás (ablakát l. 21. ábra), csak akasszuk ki a láncot, hogy együtt mozogjon a vízszintes és függőleges sugárérték. Most a lehető legkisebb, de még észlelhető elmosást állítottam be 3-3-as értékkel, hogy eléggé szemcsézett maradjon még a felület, hogy a következő, másodszori domborításnak maradjon feldolgoznivalója.

24. ábra

Második domborítás.

A második Szűrők —> Torzítás —> Domborítást is Buckaleképezéssel készíthetjük, de most a 90 fokos megvilágítási szög mellett 90-es felemeléssel és 6-os mélységgel találtam a legjobbnak az eredményt. [Legyen türelmünk próbálkozni, mert sok funkciónál egészen kis értékváltoztatással meglepően más, és jó eredményt kapunk. Ha ezeken a lehetőségeken átsiklunk türelmetlenségünkben, akkor meg sem tudhatjuk, hogy miről maradtunk le, és a GIMP lehetőségeiből is rengeteget elvesztegetünk.]

25. ábra

Szintek ablaka.

Megpróbálhatjuk már itt véglegesíteni a képet. Például Rávetítés módba állíthatjuk ezt a Fénytükröződés réteget, és megpróbálkozhatunk a fényes területek kiemelésével, például a Színek alatt elérhető Szintek funkcióval.

Az Érték csatornán maradva a Bemeneti szinteknél a fényes tónusokhoz tartozó jobb szélső csúszkát balra tolva erősíthetünk a fényesnek szánt vízfelületen, a Hold vonalában, pl. 170-re állítva a szintértéket.

Itt azért már láthatjuk a képablakban, hogy dacára erőfeszítéseinknek, a láthatár felé nem csökkennek olyan mértékben a hullámméretek, ahogy szerettük volna. Az eddigi feldolgozások inkább homogénné tették az eredetileg kisebb-nagyobb pöttyeinket. Az illúzióhóz viszont kell a távolodó hatás, hogy a láthatárhoz közel eső hullámok sűrűbben kövessék egymást, és kevésbé emelkedjenek ki.
Ezért most állítsuk vissza Rávetítésből Normál módba a Fénytükröződés réteget a Rétegek ablakában, és készítsünk róla másolatot. Ez a Fényvisszaverődés másolata nevet fogja kapni a GIMP-től.

26. ábra

Réteg átméretezése.

27. ábra

Átméretezés a képablakban.

A másolati réteget méretezzük át úgy, hogy a szélessége maradjon meg, viszont a magassága csökkenjen kb. a felére. Erre a legalkalmasabb eszköz az Eszköztárról gyorsan kiválasztható Átméretezés. Ha kiválasztjuk, és utána a képablakba kattintunk, akkor felbukkan egy keret (27. ábra), amelynek vezérlőpontjaira kattintva húzással növelhetjük-csökkenthetjük a képméretet. Egy ablak is kíséri (26. ábra), amelyben figyelemmel kísérhetjük az értékek változását, miközben a képablakban dolgozunk. Ez a réteg eredetileg 259 képpont magas volt nálam. Célszerű úgy összenyomni, hogy alulról toljuk fölfelé, mert akkor nem kell áthelyezni. Kb. fele magasságnál (130 képpont) kattintsunk rá az ablakban az Átméretezésre.
Ezzel a tenger felső részén már kisebbnek és sűrűbbnek látszó hullámokat kapunk, azaz meglesz a távolság érzete, csak a folyamatosságot kell még elérni.

28. ábra

Rétegmaszk hozzáadása.

A Fénytükröződés másolata rétegre kattintsunk rá jobb egérgombbal a rétegek ablakában, és a felbukkanó rétegmenüből válasszuk ki a Rétegmaszk hozzáadását. Az erre felbukkanó ablakban alapértelmezésben a Fehér (teljesen átlátszatlan) maszk van bejelölve. Maradjunk ennél, és nyomjuk le a Hozzáadást. Ebben a rétegben föntről lefelé fokozatos elhalványulást szeretnénk, amelyet fekete-fehér lineáris színátmenettel tudunk elérni. Ahol a maszkot fehérre festjük, ott a maszkolt réteg teljesen átlátszatlan marad, azaz látható, ahol a maszk fekete, ott átlátszó lesz a hozzátartozó réteg, azaz nem látszik.

29. ábra

Rétegek ablaka 2.

Nyomjunk tehát l-t (L) a színátmenet bekapcsolásához. A Színátmenetek közül válasszuk ki az Előtérből a háttérbe (RGB) átmenetet. Utoljára a fehér volt az előtérszínünk, a háttérszín pedig fekete. Ez jó is. Az Eszközbeállítások oly sokat emlegetett ablakában állítsunk be lineáris lefutási formát, Ismétlés nincs, 100%-os legyen az Átlátszatlanság. A Ctrl gombot lenyomva tartva húzzunk egy függőleges szakaszt a réteg tetejétől az aljáig.

A 29. ábrán látható jelenlegi állásban a Rétegek ablaka. Ezek után kattintsunk jobb egérgombbal a Fénytükrözés másolata nevű maszkolt rétegre, és a felbukkanó rétegmenüből válasszuk az Összefésülést lefelé.

Most már van némi elfogadható vízfelületünk, de az eddigi feldolgozásokkal elveszítettük az igazi fényfelcsillanásokat a vízen. Nyissunk tehát új réteget, képméretben (500x800), átlátszó rétegkitöltéssel a Rétegek ablakában, és adjuk neki a Csillogás nevet. Ez a Fénytükröződés fölé fog kerülni.

30. ábra

Fényfelcsillanások alapja a képablakban.

Ismétlés a tudás anyja: most még egyszer felrajzoljuk a fehér pöttyeinket, ahogy korábban (19. ábra) tettük. A p gyorsbillentyűvel kapcsoljuk be az ecsetet. Válasszuk ki a Circle (03) ecsetet, és a Méretezését vegyük 1,00-re. Előtérszínnek éppen jó a fehér. Az Eszközbeállítások ablakában pipáljuk ki az Elszórást, és a hozzátartozó Mennyiség beviteli mezejébe felülírással írjunk be 35-öt.

Ezzel az ecsetbeállítással húzzunk egy függőleges rövid szakaszt a réteg felső harmadában a Hold vonalában. Most növeljük az ecset Méretezését 1,3-ra, az Elszórás mennyiségét viszont csökkentsük 30,0-ra, és a réteg közepén húzzunk egy szakszt. Az alsó sáv beszórásához növeljük 2,00-re az ecset Méretezését, és csökkentsük 25,0-re az Elszórást. A legalsó függőleges szakaszt így hintsük be fehér pöttyökkel. Helyenként jobbra-balra egy kicsi nyúlványt is húzzunk. Végül állítsunk be 0,8-as ecsetméretet és 20-as elszórási mennyiséget, és azzal a réteg alsó felében húzzunk vízszintes ágakat jobbra balra, majd a felső rétegfélben ismételjük meg ezt 0,4-es méretű ecsettel és 10-es elszórási mennyiséggel.
Nem baj, ha felül belelógunk az égboltba, majd később eltüntetjük.

31. ábra

Eltolás ablaka.

Most egy másik módszerrel is próbálkozhatunk, a Szűrők —> Torzítás —> Eltolással. Csak vízszintesen alkalmazzuk, például 34 képpontos mértékben.

32. ábra

Radírozott réteg.

A fölösleget szedjük ki radírral, hogy a jobbra-balra nyúló ágak elvékonyodjanak. A radírt a Shift+e billentyű-kombinációval kapcsolhatjuk be. A Méretezésére maradhat az 1,00-es, de az Ecsetek közül válasszuk ki a Circle (19)-est. A 32. ábrán láthatóan a horizontvonal fölé szóródott fehér pöttyöket is radírozzuk ki.

Most ismételjük meg az Eltolást, megint vízszintesen, de most 49 képpontos mértékkel. Az eredményként kapott rétegről készítsünk másolatot, amelynek Csillogás másolata lesz a neve. A másolati réteget mossuk el a Szűrők —> Elmosás —> Gauss-elmosással, vízszintesen 8, függőlegesen 2 képpontos értékkel. Utána domborítsuk a már ismert módon, a Szűrők —> Torzítás —> Domborítás funkcióval, azon belül is Buckaleképezéssel, a 24. ábránál már alkalmazott 90 fokos Irányszöggel, 90,00-es Felemeléssel és 6-os Mélységgel.

Az így kapott Csillogás másolata nevű rétegről megint készítsünk másolatot a Rétegek ablakában; ennek a Csillogás másolata#1 nevet fogja adni a GIMP. Ezen megint alkalmazzuk a Gauss-elmosást az előző értékekkel: vízszintes sugárra 8, függőlegesre 2 képponttal.
Kattintsunk a már használt Átméretezés eszköz ikonjára az Eszköztárban, kattintsunk a képablakba, és a téglalap jobb-, valamint baloldalát húzzuk befelé (két oldalról nyomjuk össze a réteget) úgy, hogy a mérete kb. 351x800 képpont legyen, ami a Méretezés ablakában nyomonkövethető. Utána az m gyorsbillentyűvel kapcsoljuk be az áthelyezést, kattintsunk rá a fehér területre, ahol felbukkan a kurzor mellett az áthelyezés négyes nyílcsoportja, és húzzuk a fehér területet úgy, hogy a Hold alatti keskeny sávot a legfényesebbnek lássuk. Az akció lezárásaképpen kattintsunk jobb egérgombbal erre a rétegre a Rétegek ablakában, és a felbukkanó menüből válasszuk ki a Réteg kép-méretűvé alakítását.

33. ábra

Rétegek ablaka 3.

Lassan kezdjük el rendezni a rétegeinket. A Csillogás másolata#1 nevű réteget állítsuk Szemcsés kivonás módba, 100%-os Átlátszatlansággal, a Csillogást léptessük fölfelé a Sziget réteg alá, és állítsuk Szemcsés összefésülésbe, 100%-os Átlátszatlansággal. A Csillogás másolata kerüljön alulra a három réteg közül, és hagyjuk Normál módban, 100%-os Átlátszatlansággal.

34. ábra

Átrendezett rétegű kép.

Az átrendezett kép a 34. ábrán látható. Feltűnő, hogy még túl éles a különbség a zöldhullámú tenger, és a fénycsillogás között. Fényesítsünk tehát a tengeren. Kattintsunk a Fénytükröződés rétegre, majd válasszuk ki a Színek —> Poszter funckiót.

Ebben állítsunk be nekünk tetsző szintszámot. Jelenleg ez a 11 lett (35. ábra): ennyi színt fog beállítani a GIMP. Az ne zavarjon bennünket, hogy lilás színek is megjelennek: sok esetben érdekes színű sávok húzódnak a tengerben, tehát ez nem baj akkor sem, ha nem is fogunk változtatni rajta. Inkább a kialakuló mintázatra koncentráljunk, mintsem a színekre.

35. ábra

Poszter ablaka.

36. ábra

Fényerő-kontraszt ablaka.

Még egy kicsit élénkítsünk a látványon, például a Fényerő-kontraszt funkcióval, amely a Színek alatt található. Ízlés szerint dolgozzunk, én most 50-50-es értéket állítottam be.

37. ábra

Buckaleképezés ablaka.

Itt az ideje, hogy visszadomborítsuk a tengerünket. A Szűrők —> Leképezés —> Buckaleképezés ablakában a saját réteget válasszuk ki buckaleképezési térképnek a jobboldali felső legördülő menüből, azaz a Fénytükröződést. A Leképezés típusa legyen Gömbszerű, pipáljuk még ki a Buckaleképezés invertálását. Irányszögre maradjunk a függőlegesen felülről beeső fénynél, azaz a 90,00 foknál, a Megemelést (15,24) és a Mélységet (14) úgy hangoljuk össze, hogy keskeny világos habfodrokat kapjunk a poszterezett rétegünkben.

Hogy közelítsünk a végleges állapothoz, állítsuk a Fénytükrözést Rávetítés módba a Rétegek ablakában. Az Átlátszatlansága legyen 100%. Ideje, hogy ugyanakkora méretre állítsuk, mint amekkora a kép többi rétege: jobb egérgombbal kattintsunk rá a Rétegek ablakában, és a rétegmenüből válasszuk a Réteg kép-méretűvé alakítását. A következő műveletet ugyanis csak ilyen állapotban tudjuk majd érvényesíteni.

Most az összes, a tenger struktúráját kiadó réteget elhalványítjuk felül. Részben azért, hogy egyenletesen belesimuljon a háttérbe, részben azért, mert párás levegő látszatát próbáljuk kelteni, s akkor a láhatár felé haladva egyre elmosódottabb a kép.

Kapcsoljuk be r gyorsbillentyűvel a korábban már használt Téglalap-kijelölést. Pipáljuk ki a Lágy széleket, és lágyítási sugárra állítsunk be 40,0-et. Húzzunk a képben egy téglalapot úgy, hogy az alsó határa a látóhatár vonala fölé essen 1-2 képponttal, a felső meg a holdfény aljáig terjedjen. Jobbra-balra túllóghat a téglalap a kép határán. Utána a Fénytükröződés rétegtől a legfelső Csillogás rétegig minden rétegben kattintsunk a billentyűzetünk Del(ete) gombjával, nem is egyszer, hanem többször is (akár 5-ször, 6-szor is), hogy tetszőleges mennyiséget elvegyünk, fokozatosan halványuló mértékben a láthatár alatti részből, a téglalap 40-es lágy szélének köszönhetően. Akár más és más kitörlési arányt választhatunk az egyes rétegeknél, attól függően, hogy hányszor kattintunk a Delete-re. Ezzel a módszerrel a kijelölésünk mindaddig megmarad, amíg mi magunk végül meg nem szüntetjük a Kijelölés-szerkesztőben (X) gombbal.

Utolsó simítások és hangulatvilágítás

Megnézve az összképet a képablakban látjuk, hogy a sziget kíván még némi árnyékolást alul. Most már tudjuk, honnan jön a fény, hiszen már rajzoltunk holdudvaros Holdat. Kattintsunk a Sziget rétegre a Rétegek ablakában, kapcsoljuk be az ecsetet a p billentyűvel, most egy elmosódott szélű ecsetet válasszunk, pl. a Circle Fuzzy (19)-et, állítsunk be fekete előtérszínt (d billentyű), vegyük pl. 2,00-esre az ecset Méretezését, és vigyük le 50%-ra az Átlátszatlanságát. Árnyékoljuk vele a sziget alját. Még a holdfényes oldalánál is folytathatjuk egy kicsit lefelé a sziget csücskét, mert ne felejtsük el, hogy az a vízfelszín alatt tovább folytatódik lefelé, és a vékony felső vízrétegen még átlátszik.

38. ábra

Halványítás ablaka.

Csiszoljunk a Hold rétegen is. Kattintsunk rá a Rétegek ablakában majd alkalmazzuk a Szűrők —> Elmosás —> Elmosást. Ez még mindig túl sok, de szerencsére csökkenthetünk a mértékén a képablakban a Szerkesztés alatt az Elmosás halványításával. Most a Helyettesítést 37,8-ra vettem, hogy a holdkorong pereme éppen csak egy kicsit legyen elmosva, hogy simának tűnjön.

39. ábra

Rétegek ablaka 4.

Most jön a HANGULATVILÁGÍTÁS. Itt aztán fölöttébb nagy szabadságot élvezhetünk, a bőség zavarával küszködve. A Rétegek ablakában legfelülre nyissunk egy új réteget, például Sárga néven (mert én ezt alkalmaztam). Töltsük ki valamilyen nekünk tetsző színnel, például piszkossárgával. Az én színem html-kódja aaa93d lett. Ezt a réteget kipróbálhatjuk különféle rétegmódokban és átlátszatlanságokkal. Egészen más és más hangulatú képeket állíthatunk így elő, arról nem beszélve, hogy ezt a színt is bármikor változtathatjuk valamelyik funkcióval a Színek alatt, s közben figyelhetjük a képablakunkban a képünk változását.

Ha nagyjából már tudjuk, milyen megvilágítású képet szeretnénk, akkor még hozzáigazíthatjuk a többi réteget. Most például a Fénytükrözés nevű réteget meghagytam Rávetítés módban, 100%-os átlátszatlansággal, de szebbnek találtam, ha a hullámfodrok egy kissé el vannak mosva. Ehhez vízszintesen 11, függőlegesen 0 sugarú Gauss-elmosással próbálkoztam. A Háttér réteget is csíkozottnak találtam, ezért először 20-20-as sugarú Gauss-elmosással elmostam, majd még egyszer függőlegesen 30, vízsszintesen 0 sugárral.

Az oldal tetején látható képhez az alábbi rétegbeállítások tartoznak, alulról fölfelé haladva:
Háttér: Normál, 100% Átlátszatlanság
Fénytükröződés Rávetítés, 100% Átl.
Csillogás másolata Normál, 40,6% Átl.
Csillogás másolata#1 Szemcsés összefésülés, 100% Átl.
Csillogás Rávetítés, 66,7%
Sziget Normál, 100%
Hold Normál, 100%
Holdudvar Normál, 70,2%
Sárga Szorzás, 50,0% Átlátszatlansággal.

Végül méretre vághatjuk a képet. Felül és alul is van hely arra, hogy elvegyünk a képből. Most az égboltot meghagytam a teljes magasságában, hogy a felszabadultság érzetét keltse. Alul viszont visszavágtam a tengerből, hogy úgy tűnjön, mintha alacsonyabbról, például egy csónakból néznénk a tájat. Ha alul meghagyjuk az egész, eddig festett tengert, akkor kevésbé meghitt hangulatot kapunk, mert akkor a szemlélő magasabb nézőpontból látja a teret.
A méretre vágáshoz megint a Téglalap-kijelölést használhatjuk (r billentyű), de ne felejtsük el kikapcsolni a Lágy szélt. Jelöljük ki a megtartani kívánt részt, majd a képablakban a Kép —> Vágás a kijelölésre utasítással hozzuk végső méretére a képünket. A végleges képméret kicsinyítés után 437x600 képpont lett. A Kép menüjéből az Egy réteggé lapítással, majd valamilen formátumba (pl. .jpg, .png) mentéssel készíthetjük el a végleges képet vagy a deltenger.xcf-ből, vagy ha azt meg akarjuk őrizni, akkor annak másolatából.

40-41. ábra

Sárga réteg Rávetítésben. Sárga réteg Szemcsés kivonásban.

A kiváncsiság felcsigázása végett álljon itt még két verzió. A baloldalinál a Sárga réteg Rávetítés módba lett állítva, 100%-os Átlátszatlansággal, a jobboldalinál pedig Szemcsés kivonásba, 50% Átlátszatlansággal. Láthatjuk, hogy a jobboldali kép ettől különös feszültséget kapott, mert színvilágában jobban emlékeztet az északi tengerekre, mintsem a sárgásabb fényű, párásabb levegőjű egyenlítői vidékre. (Bár nem állnék le egy légkörfizikussal vitatkozni a hőmérséklet, páratartalom és színszórás rejtelmes összefüggéseiről, mert még megnyerné a vitát.)
A második kép feszült hangulatát az okozza, hogy ilyen hideg színvilághoz nem igazán társítunk délszaki, pálmafás növényzetet. Ha viszont a képünk hangulati, érzelmi mondanivalójához szükséges az ilyen, feszültséget okozó ellentmondás, akkor ezzel az egyszerű módszerrel is élhetünk.

Ezzel a színesréteg-beiktató módszerrel elkerülhetjük az olyan kellemetlen élményeket, amelyek akkor érhetnek bennünket, ha némely, a Színek menüjében elérhető műveletet alkalmazzuk. Ott ugyanis darabokra töredezhet a képünk, az eredetileg összehangolt komponensek árnyalat, körvonal stb. szerint önálló "életre" kelhetnek, s nem feltétlenül ez a célunk.


A képek előállításához GIMP for Windows 2.6.4 képfeldolgozó programot használtam a sourceforge.net jóvoltából.


 
Kezdőlap | GIMP tutorialok 1. | GIMP tutorialok 2. | Inkscape tutorialok | Képsorozatok | Honlaptérkép | Pihentetőül | Kapcsolat | Lap tetejére

Creative Commons License
Ahol másként nincs jelezve, a honlap tartalma a Creative Commons Nevezd meg!-Így add tovább! 3.0 Licenc feltételei szerint használható fel.
Szerző: Improcyon