RSS 2.0 értesítő RSS 2.0

Keresés a honlapon
.

Legfrissebb oldalak

GIMP-pel festett húsvéti tojások. Húsvéti GIMP tojás
Húsvéti tojások festése egérrel és GIMP rutinokkal.
Hópehely motívum. Hópehely motívumok
Klónozás és alakítás Inkscape szűrőkkel.
Oszlopcsarnok fantázialényekkel. 3D oszlop
Csavart torony
Fantázialények
GIMP 2.8 ecsetdinamikával rajzolt oszlopok és fantázialények.
Absztrakt csigaház képe. Csigaház és társai
Alakzatcsoport ráfektetése tetszőleges útvonalra. Inkscape tanulmány és tutorial.
3D fogaskerekek. 3D fogaskerekek Inkscape-pel
Az Inkscape "Mozgás" kiterjesztés használatának egyik módja.
Régi és új gimp nyitólapja. GIMP 2.6 és 2.8
Néhány gyakorlati szempont a GIMP 2.8 használatával kapcsolatban.
  Fölfelé mutató nyíl.

Wilber.
A képek a GIMP 2.2.15, 2.4.2, 2.6.4 és 2.8 programmal, illetve Inkscape v0.47.1 programmal készültek a
Sourceforge logo.
és az Inkscape.org jóvoltából.


Creative Commons License
Adatvédelem
Utolsó frissítés: 2014 április

Földieper festése

GIMP 2.8-cal kiegészített, frissített leírás

2011 június és 2012 július

Ez a kép egérrel készült, és mindennémű kézügyesség nélkül. 95%-ban a GIMP-be eleve beépített rutinok felhasználásával festettem.

Ha van egy olyan képszerkesztőnk, mint a GIMP, akkor kézügyesség nélkül is festhetünk emészthető képeket, viszont másfajta képességre azért szükségünk van: jó, ha rá tudunk jönni, hogy egy-egy GIMP algoritmust, függvényt stb. hogyan tudunk egy természeti tárgy megrajzolásához felhasználni, vagyis észre kell vennünk a kapcsolatot a GIMP funkciók és például egy földieper bokor között.

Emellett nagyon fontos, hogy felfedezzük, mitől is látunk a természetben egy tárgyat, növényt stb. éppen olyannak, amilyen (például az eperlevél középső főerét mindig egyenes vonalnak látjuk, nem görbül ívesen). Ha egy kicsit is nem figyelünk oda eléggé, akkor a képünk már nem fog hasonlítani a valósághoz, és zavaró feszültséget fog kelteni a szemlélőben. Ilyesmivel csak akkor próbálkozzunk, ha már nagyon profik vagyunk, és kifejezetten ez a célunk.


A leírás elsősorban közepes fokozatban tartó GIMP-felhasználóknak szól, de azért annál részletesebb, hogy gerjessze a kezdő-közepes fokozatban tartók étvágyát is. A tutorialban megadott értékek természetesen ezzel a képpel vannak összhangban. Más kép festéséhez értelemszerűen megválasztott beállításokkal dolgozzunk.

A leírás képanyaga 2.6.4 verziószámú GIMP-pel készült. A GIMP 2.8-ra vonatkozó szövegek bordó alapon jelennek meg, és csak az eltéréseket mutatják be. Ahol a 2.8-as és 2.6-os művelet vagy nyelvhasználat egyezik, ott nem adok meg verziószámot, vagy ha így a szöveg félreérthető lenne, akkor mindkét verziót jelzem.

Eperszem festése
Levelek festése

Eperszem festése

A leírásban a gyorsbillentyűk megadásakor a "gyári beállításokra" hivatkozom.
Nyissunk egy új képet (Ctrl+n számítógépbillentyű-kombinációval) és méretezzük 500x500 képpontosra.

1. videó Tájékoztató a honlapvideó használatáról. epertest1.mp4 (420 kB)

Kattints a Videohasználat gombra!

Az első videó rögzítésekor útközben elveszett a kurzor képe, de azért remélem, érthető. A további videóknál ezt igyekeztem kiküszöbölni.

A Rétegek ablakában (Windows —> Dockable Dialogs —> Layers) a fehér Háttér réteg fölé nyissunk egy új réteget képméretben (500x500 képpont) Epertest néven és legyen Átlátszó. GIMP 2.8-ban az Átlátszóság Transparency néven jelenik meg új réteg nyitásakor. A Színek (Elő-/háttérszín) (Windows —> Dockable Dialogs —> Colors) ablakában váltsunk a Palettára, és előtérszínnek állítsuk be a pirosat. Ctrl+, (vessző) billentyű-kombinációval fessük az átlátszó Epertest réteget pirosra.

A Szűrők (Filters) —> Leképezés (Map) —> Leképezés objektumra ablakában válasszuk ki a gömböt az objektumok közül, és a hátteret állítsuk be átlátszóra. A többi paramétert hagyjuk az alapértelmezett beállításon. (GIMP 2.8-ban az előnézeti ablakban alapértelmezésben a Show wireframe be van kapcsolva. Ha a kijelölőnégyzetébe kattintva ezt kikapcsoljuk, akkor ugyanazt a képet látjuk, mint amit a 2.6 verzióval készült videó mutat. Az Élsimítás itt is alaphelyzetben be van kapcsolva.) Ha azt akarjuk, hogy a megvilágítás jobbról és fentről essen a majdani eprünkre, akkor tükrözzük a gömbünket: az Eszköztárról válasszuk a tükrözést, alapértelmezésben ez a rétegünket fogja Vízszintesen tükrözni, és most éppen ez kell nekünk. Kattintsunk a gömbünkre a képablakban. A Rétegek ablakában tehát most a jobbról megvilágított piros gömb (Epertest) van felül, alatta a fehér Háttérréteg.

2. videó (l. alább) 00:00-00:19: Nyissunk egy újabb réteget a Rétegek ablakában Magecset névvel, legyen átlátszó (Transparency). Kapcsoljuk be az Útvonal-eszközt, és a gömbünket felhasználva viszonyítási alapként rajzoljunk ki egy lefelé hegyesedő csepp-alakot; a gömb aljánál kattintsunk az egérrel húzás nélkül, a gömb tetejénél kattintsunk és húzzunk vízszintesen, majd álljunk az alsó pontra, és a Ctrl számítógép-billentyűnket lenyomva tartva kattintsunk a kezdőpontra, mire az alakzat bezár.

00:20-00:38: Váltsunk a Színek ablakára, és a Paletta színei közül most a sárgát állítsuk be előtérszínnek. Az Útvonalak ablakában (Windows —> Dockable Dialogs —> Paths) válasszuk az útvonal kijelöléssé alakítását (Path to selection), és a már ismert Ctrl+, (vessző) kombinációval fessük a magunkat sárgára. A Kijelölés-szerkesztő ablakában (Windows —> Dockable Dialogs —> Selection editor) szüntessük meg a kijelölést. Nyomjunk p-t a billentyűzetünkön ecsetre váltva, hogy az útvonal képe eltűnjön a képablakból.

00:39-00:55: A Réteg (Layer) menüjéből a Réteg automatikus vágásával csökkentsük a réteget a magvunk nagyságára. Ctrl+c billentyű-kombinációval tegyük vágólapra a magvunkat. Az Ecsetek ablakában (Windows —> Dockable Dialogs —> Brushes) kattintsunk a legelső, Vágólap ecsetre, alul a Távolságot pedig írjuk felül 300-ra (+ Enter), hogy folyamatos ecsethúzásokkal tudjunk majd később dolgozni.

00:56-01:11: Az Eszközbeállítások ablakában (Windows —> Dockable Dialogs —> Tool options) írjuk át próbálkozásképpen az ecsetünk Méretezését 0,15-re (+ Enter), és a kurzort a rajz fölé tartva nézzük meg, hogy megfelel-e az ecsetméret. Most még túl nagy, ezért léptessük vissza 0,10-re. Ez már jó. (GIMP 2.8-nál az ecsetet állítsunk be Size 30,00-as méretet.) Kezdjünk el rajzolni vele. Ha nem történik semmi, akkor elfelejtettünk új réteget nyitni.

01:12-01:33: Hogy ne zavarjon, kapcsoljuk ki a Magecset réteg láthatóságát a Rétegek ablakában, és nyissunk új réteget Magvak néven, legyen 500x500 képpontos és átlátszó (Transparency). Például a jobb felső képsarokból kiindulva húzzunk ferde, folyamatos vonalakat a 300-as Távolságra beállított ecsetünkkel. Pöttyözzük be vele az egész réteget. Ha valahol kimaradt (jellemzően a réteg szélén) egy mag, akkor egyetlen kattintással pótoljuk.

2. videó Tájékoztató a honlapvideó használatáról. magvak1.mp4 (3,89 MB)

Kattints a Videohasználat gombra!

01:34-02:08: Utána a Szűrők (Filters) —> Elmosás (Blur) —> Gauss-elmosásnál állítsunk be 3,0-3,0-as vízszintes és függőleges elmosási sugarat. Ismét a Szűrők (Filters) alatt most válasszuk a Leképezés (Map) almenüből a Buckaleképezést. Meghagyhatjuk a Líneáris leképezést. Az Irányszögre az alapértelmezett 135 fok helyett írjunk be 45-öt (+ Enter), hogy a magvaink jobbról fentről kapjanak megvilágítást. A Mélységet növeljük maximálisra (65). Láthatjuk, hogy a magvaink árnyékos fele így túl sötét lenne, ezért a Környező értéket tetszőleges szintig növeljük a legalsó skálán, hogy árnyékos, de nem túl sötét magvakat kapjunk. Ehhez most 103-as értéket állítottam be.

02:09-02:40: Ezután a magvainkat megpróbáljuk hozzágömbölyíteni a piros gömbünkhöz. A Szűrők (Filters) —> Torzítás (Distorts) almenüből most a Lencse-torzítást válasszuk ki. A Fő és Szél torzítást vigyük a maximális 100,000-ra, a Nagyítást pedig írjuk át 30,000-ra (+ Enter). Egy lépésben még nem vagyunk elég jók, azért nyomjunk Ctrl+f-et a billentyűzetünkön, amellyel megismételhetjük mindig a legutoljára alkalmazott szűrőműveletet, jelen esetben a Lencse-torzítást, a már beállított értékekkel. A Réteg (Layer) menüjéből a Réteg átméretezésével (Scale Layer) próbáljuk meg nagyjából a piros gömb méretére hozni a maggömbünket. Ehhez most kb. 280x280 képpontosra kellett átméretezni a Magvak réteget.

02:41-02:59: Egy pár mag még túllóg a piros gömbünk peremén; ezeket tüntessük el. A Rétegek ablakában lépjünk vissza az Epertest nevű rétegünkre, az Eszköztárról válasszuk ki például a Szín szerinti kijelölést, és a képablakban kattintsunk a fehérnek látszó területre, amivel kijelöljük a piros gömb körüli átlátszó területet. Lépjünk vissza a Magvak rétegre a Rétegek ablakában, és a számítógép-billentyűzetünk Del(ete) gombjával töröljük ki a kijelölésbe eső magvakat a képből. Utána a Kijelölés-szerkesztő ablakában szüntessük meg a kijelölést.

03:00-03:37: Megint nyissunk új réteget a Rétegek ablakában Fények névvel. Legyen képméretű (500x500) és átlátszó (Transparency). Az Eszköztárról válasszuk ki a Festékszórót, és fordítsuk meg a színeket a színváltó nyílpárra kattintva, hogy most a fehér legyen az előtérszín. Az Eszközbeállítások ablakában látható, hogy még a Vágólap-ecsetünk van beállítva. Az Ecsetek ablakában váltsunk át Circle Fuzzy (19) (2.8-as verziónál 2. Hardness 050) ecsetre, majd az Eszközbeállítások ablakában láthatóan próbálkozzunk az alapértelmezett értékekkel rajzolni. A Fények rétegben a magvak köré rajzoljunk fehér fényudvart. Az első próbálkozás (03:24) még túl halvány, ezért írjuk át az ecsetméretet 1,20-re (22,80-ra)(+ Enter), és az előző művelet visszavonása után fussunk neki még egyszer. Ez a méret már jó. Rajzoljunk fehér fényudvart a magvaink köré.

03:38-03:59: A gömbünk széle felé haladva csökkentsük vissza az ecsetméretet 1,00-re (20,00-ra), mert arrafelé kevesebb hely van a magvak között. A gömb széle felé már csak szakaszokat tudunk rajzolni, teljes fényudvart nem. A Rétegek ablakában készítsünk másolatot az aktuális rétegünkről, amely a Fények másolata nevet fogja kapni a GIMP-től. Kattintsunk vissza az eredeti Fények rétegre, és a rétegmódot állítsuk át Normálról Szemcsés összefésülésre (Grain Merge).

04:00-04:15: Lépjünk vissza a Fények másolatára, és a Szűrők (Filters) —> Leképezés (Map) —> Elmozdítással adjunk karakterisztikusabb jelleget a fehér gyűrűknek. Az alapértelmezett beállítások Descartes-féle elmozdítást váltanak ki a sajátrétegre, azaz a Fények másolatára, 20-20-as X- és Y-irányú elmozdításra. Az X-elmozdítást írjuk át -20-ra (+ Enter), hogy inkább a gyűrűk jobb fele legyen éles.

04:16-05:12: Lépjünk vissza a Fények rétegre és az Eszköztáron kapcsoljuk be a Radírt. Az Eszközbeállítások ablakában vegyük le az Átlátszatlanságát 50,0%-ra, és méretezzük nagyobbra, kb. 4,00 felé (Size 80,00, az ecset marad a 2. Hardness 050) növelve a nagyságát. A sötétebb felületek fölött vegyünk el a fényekből. Utána a Színek ablakában állítsuk be előtérszínnek megint a pirost, kapcsoljuk be a Festékszórót, és méretezzük 4,00-re (Size 80,00) a nagyságát. Hagyjuk Normál módban, de ekkor a rétegünket zárolni kell, ha azt akarjuk, hogy csak a befestett felületek színét fessük felül, de az átlátszó részbe ne tudjon behatolni a piros festék (GIMP 2.8-nál már kétféle zárolásunk is van; a baloldali a Lock pixels,, amely ecsetikonnal van jelezve, és a színes képpontokat zárolja, a jobboldali az átlátszó területek zárolására szolgál [Alfa-csatorna zárolása], és a korábbi verziókban már megszokott szürke sakktábla ikonnal van jelezve. Kattintsunk rá ez utóbbira.). Pirosítsunk egy kicsit a szélső fényeken baloldalt és alul, majd lépjünk át a Fények másolata rétegre és ott is végezzük el ezt a műveletet. Hoppá; ha elfelejtettük ezt a réteget zárolni, akkor vonjuk vissza a műveletet, zároljuk az átlátszó területeket a Rétegek ablakában, és pirosítsunk ott, ahol szükségesnek látjuk.

3. videó Tájékoztató a honlapvideó használatáról. eperszem1.mp4 (1,2 MB)

Kattints a Videohasználat gombra!

00:00-00:17: Nem árt, ha a magvainkat is hozzásötétítjük a piros gömbhöz ott, ahol az szükséges. A Rétegek ablakában lépjünk vissza a Magvak rétegre, zároljuk (Alfa-csatornára), majd állítsuk be előtérszínnek a vörösesbarnát a Színek ablakában. Ellenőrizzük a Festékszórónkat az Eszközbeállítások ablakában: most is jó, ha 50,0%-os az átlátszatlansága és 4,00-es a Méretezése (Size 80,00). A sötétebb peremrészeknél sötétítsük a magvakat.

00:18-00:33: Már minden szükséges réteggel készen vagyunk, ezért a Rétegek ablakában szüntessük meg minden olyan réteg láthatóságát, amely nem kell az eperhez. Kapcsoljuk ki a Háttér réteg láthatóságát. Jobb egérgombbal kattintsunk az aktuális rétegünkre, és a felbukkanó rétegmenüben válasszuk a Látható rétegek összefésülését (Merge Visible Layers). Erre felbukkan annak az ablaka. Ott állítsuk be a Képre illesztve opciót. Így már egyetlen rétegben össze van foglalva az eprünk: az Epertest rétegben.

00:34-01:03: Készítsünk másolatot az Epertestről a Rétegek ablakában. A Szűrők (Filters) —> Torzítás (Distorts) —> I-görbítés funkcióval alakítsuk valódi eperalakúvá az eredeti epergömbünk másolatát. A Deformálási mód maradjon az alapértelmezett Áthelyezés, a Deformálási sugarat növeljük 80-ra, a Deformálási mértéket hagyjuk változatlanul 0,30-on. Különféle eperalakokat készíthetünk; elsőként mindjárt, húzzuk lefelé a gömbünk alját középen, felül pedig lapítsuk be.

01:04-01:10: Az eredeti Epertestről tetszőleges számú másolatot készíthetünk, és mindegyiket más-más alakra hozhatjuk az I-görbítéssel. A második gyümölcsnél az I-görbítés Deformálási sugarát például 50-re vettem. Ezzel kisebb mértékű beavatkozás lehetséges, mint az előző esetben, 80-nál.

Levelek festése

A levelek már ravaszabb feladatot jelentenek, mint az eprek, de azokat is le tudjuk küzdeni.

4. videó Tájékoztató a honlapvideó használatáról. alaplevel.mp4 (812 kB)

Kattints a Videohasználat gombra!

00:00-00:53: Kapcsoljuk vissza a fehér Háttér réteg láthatóságát a Rétegek ablakában és léptessük az eprek fölé. Lépjünk át a Magecsetre és töröljük a rétegét. Nyissunk új réteget képméretben, átlátszó rétegalappal (Transparency) és adjuk neki az Alaplevél nevet. Kapcsoljuk be az Eszköztáron az Útvonal-eszközt. Rajzoljunk vele egy hegyes végű, levélszerű formát és alul a Ctrl billentyűnket lenyomva tartva kattintsunk a kezdőpontra, és ezzel zárjuk le az alakzatot. Ha egy pont melletti útvonalat nem tudunk szerkeszteni, mert a forgatókarjai nem húzhatók ki, mint jelen esetben látszik, akkor az Eszközbeállítások ablakában váltsunk át Tervezésről (Design) Szerkesztésre (Edit). Ekkor a pontokat nem tudjuk elmozdítani, de a karjaik kihúzhatók és forgathatók. Váltsunk vissza Tervezésre (Design). Ha rákattintunk egy pontra, megjelennek annak forgatókarjai. A Shift billentyűnket lenyomva a két kar szimmetrikussá válik és együtt mozog az irányát és a hosszát tekintve egyaránt.

00:54-01:12: Ha meg vagyunk elégedve az alakkal, akkor állítsuk be a levélzöld színét. Ehhez felhasználhatunk segédletként egy hálóról letöltött földieper bokor képet (én például az IrfanView ingyenes programot használom természet utáni rajzoláshoz, mert abban be lehet állítani az Always on top lehetőséget, azaz hogy a fotó mindig legyen legfelül, s ezért az nem pottyan le a tálcára munka közben). Váltsunk a Színek ablakára, s abban kattintsunk a színpipetta gombjára, majd a segédfotónkon egy közepesen sötét levélzöldre. Most az HTML 72a465 kódú szín jött ki. Az Útvonalak ablakában válasszuk az Útvonal kijelöléssé alakítását (Path to selection), és a billentyűzetünkön nyomjunk Ctrl+, (vessző)-t. Ezzel befestjük a levelünket az előtér zöld színére. A Kijelölés-szerkesztő ablakában szüntessük meg a kijelölést. Nyomjuk le a p billentyűnket (ezzel átkapcsolunk az Ecset eszközre), hogy az útvonal zavaró látványa eltűnjön.

5. videó Tájékoztató a honlapvideó használatáról. levelek2.mp4 (473 kB)

Kattints a Videohasználat gombra!

00:00-00:08: Az Alaplevél rétegen állva rájöhetünk, hogy mégsem kellett volna megszüntetni a kijelölést, mert azt fel tudjuk használni. A Visszavonás (Windows —> Dockable Dialogs —> Undo History) ablakában tehát vonjuk vissza a műveletet (2.8-ban a Select None-ról [Kijelölés megszüntetése] lépjünk vissza a Fill with Foreground Color-ra [Kitöltés az előtér színével], és a Ctrl+c billentyű-kombinációval mentsük el vágólapra a levelünket, utána a Visszavonás ablakában megint engedélyezzük a kijelölés megszüntetését.

00:09-00:22: Az Ecsetek ablakában váltsunk az első helyen álló Vágólapecsetre. Nyomjunk p-t a billentyűzetünkön az Ecset eszköz bekapcsolásához, ha nem azon állnánk. Az Eszközbeállítások ablakában méretezzük át próbaképpen 0,15-re (+ Enter), és nézzük meg a képablak előtt a kurzorunkat, hogy jó-e a nagyság, mert cakkozni fogjuk a nagy levél szélét. Ez még egy kicsit nagy; csökkentsük 0,13-ra. GIMP 2.8-nál a Size 50,00 méret megfelel a munkához.

00:23-00:33: Tartsuk az ecsetet a nagy levél felső csúcsához úgy, hogy a kurzor szaggatott jobboldali széle éppen a levélcsúcsra essen, a kurzor nyílhegye pedig pontosan a levél peremére. Pöttyentsünk egyet az ecsettel, majd hasonlóképpen új csúcsot vegyünk fel az előző logika szerint. A nyíl hegye mindig a levélperem fölött legyen, az ecset széle az előző cakkozáshoz illeszkedjen. Mindkét oldalon fessük végig a nagy levelet.

00:34-00:55: Méretezzük át az Ecsetet 1,00-re (+ Enter), és az Ecsetek ablakában válasszuk ezúttal a Circle (19) ecsetet (2. Hardness 100 ecset, Size 19,00 méretezés). Illesszük az ecset szaggatott szélét a legalsó cakkozáshoz, kattintsunk, majd a Shift billentyűnket lenyomva húzzunk egy egyenest úgy, hogy a kurzorecsetünk szaggatott széle a nagy levél ívéhez illeszkedjen. Mindkét oldalon végezzük el ezt a műveletet. Láthatjuk azt is, hogy a kicsinyített leveleknek vékony sötét pereme van. Ezt fessük át a Circle 19-es (2. Hardness 100) ecsettel. Az előtér zöld színe éppen megfelel ehhez.

6. videó Tájékoztató a honlapvideó használatáról. ereslevel.mp4 (1,85 MB)

Kattints a Videohasználat gombra!

00:00-00:24: Először alaposan gondoljuk meg, hogy a viszonyítási alapként választott zöld szín később meg fog-e felelni. Most kissé túl kékesnek találtam, ezért melegebb, sárgás árnyalatot adtam neki. Zároljuk az Alaplevél réteget a Rétegek ablakában (2.8-nál Alfa-csatorna zárolása), hogy könnyen átfesthessük, csak a színes felületet. Az Elő-/háttérszín ablakában a főskálán a sárgához közelebb eső zöld tartományba lépjünk be, majd a színtéglalapban a szálkeresztet húzzuk egy olyan pontra, ahol alul, az előtér zöld színét már megfelelőnek látjuk. Nyomjunk Ctrl+, (vesszőt) a számítógép-billentyűzetünkön, és ezzel fessük át sárgásabb zöldre a levelünket. Biztonság kedvéért jegyezzük fel az új zöld színt, amely a 4a8a16 lett.

00:25-00:54: Az alaplevelet mindjárt foltosítsuk is, hogy majd valósághűbb lehessen. A Színek ablakában váltsunk Paletta fülre és jelöljük ki a sárgát. Az Ecsetek ablakában válasszuk ki a Galaxy (AP) (53x49) ecsetet és a Távolságát írjuk át 1,0-re (+ Enter). Az Eszközbeállítások ablakában írjuk át az Átlátszatlanságát 20%-ra (+ Enter), a Méretezése maradjon 1,00 (Size 53,00), kapcsoljuk be az Elhalványulást 100 képpontos hosszon (nem szükséges az elhalványulással foglalkozni a 2.8-as verzióban, és az ecsetdinamika [Dynamics] maradhat az alapértelmezett Pressure Opacity) és az Elszórást. Ennek mennyiségét vigyük fel 5,00-re. Az Alaplevél réteg továbbra is maradjon zárolva, és könnyed ecsetvonásokkal pöttyözzük be a levelet.

00:55-01:38: Nyissunk új réteget a Rétegek ablakában, és adjuk neki az Erek nevet. Legyen képméretű, és átlátszó (Transparency). Az Ecsetek ablakában válasszuk ki a Circle Fuzzy (09) (2. Hardness 050) ecsetet, az Eszközbeállítások ablakában pedig legyen az Átlátszatlansága 100%, a mérete pedig 1,00 (Size 9,00). Kapcsoljuk ki az Elhalványulást és az Elszórást. Ha nem fekete az előtérszínünk, akkor nyomjunk d-t a billentyűzetünkön, hogy az legyen. Az x billentyűnk lenyomásával fordítsuk meg az elő- és háttérszínt, ha a háttérszínünk a fekete. Próbáljuk ki a vásznon; túl nagy az ecset. Vonjuk vissza a műveletet Ctrl+z billentyű-kombinációval és váltsunk Circle Fuzzy (07) 2. Hardness 050 ecset, Size 7,00 méretezés) ecsetre. Húzzunk egyeneseket az ecsettel úgy, hogy egy szakasz kiindulópontjának vászonra pöttyözése után nyomjuk le a Shift billentyűt a számítógépünkön, és közben álljunk a szakasz végpontjára, majd megint kattintsunk az egér bal gombjával. V-alakban rajzoljuk ki a mellékereket; azaz a Shift billentyűt csak a második szakasz kirajzolása után engedjük fel. Némi szabálytalanságot is vigyünk a rajzolatba.

01:39-02:14: A levélszéleknél, és a levéllemezen néhány helyen halványítsuk-radírozzuk ki az ereket. Váltsunk Radírra az Eszköztáron, az Ecsetek ablakában állítsuk be a Circle Fuzzy (19) ecsetet (2. Hardness 050), az Eszközbeállítások ablakában vegyük le a Radír Átlászatlanságát 50%-ra (+ Enter), a Méretezését pedig növeljük felülírással 5,00-re (Size 95,00) (+ Enter). Radírozzuk ki a széleken az ereket, majd vegyünk még el máshol is a fölöslegből. A Rétegek ablakában kattintsunk jobb egérgombbal az Erek rétegre, és a felbukkanó rétegmenüből válasszuk az Összefésülést lefelé (Merge Down), hogy az ereket beolvasszuk az alattuk fekvő zöld levélbe.

7. videó (l. lejjebb) 00:00-00:15: Az erezett Alaplevél rétegről készítsünk másolatot, az eredetit pedig léptessük tartalékként a fehér Háttér réteg alá, hogy ne zavarjon a továbbiakban. Az Alaplevél másolata réteget méretezzük át kisebbre a Réteg (Layer) —> Réteg átméretezésével (Scale Layer). Annak ablakában ellenőrizzük, hogy a méretarányos átméretezést biztosító lánc be van-e kapcsolva (ha nincs, kapcsoljuk be), és írjuk át a Szélességet 300 képpontra (+ Enter), majd kattintsunk az Átméretezés gombra.

00:16-00:52: Az eper (vagy az erdei szamóca) összetett levele 3 levélkéből áll. Készítsünk két másolatot az Alaplevél másolata rétegünkről, és sorban nevezzük át őket. A rétegnévre duplán kattintva új nevet írhatunk be, és a billentyűzetünk Enter gombjával rögzíthetjük. Az első levélhármasnak adjuk például az 1a, 1b és 1c nevet. Felülnézetben 90 fokokat zárnak be egymással a szamóca levélkéi, oldalnézetben persze más a helyzet. Ha például az Eszköztárról a Forgatást választva belekattintunk a képablakba, akkor a megjelenő forgatási középpontot kattintással-húzással arrébb tolhatjuk, például a levélke alsó csúcsára.
A Forgatás ablakában a skála csúszkáját balra tolva a középpontból balra, jobbra tolva jobbra fordul el a levélkénk. A Szöget manuálisan is felülírhatjuk például +90 fokra (+ Enter), s akkor a Forgatás gombra kattintva jobbra 90 fokban lefektetjük az egyik levélkét. Egy másik réteget hasonlóképpen balra forgatva (-90 fok) megkapjuk egy összetett levél elvi képét felülnézetben.

7. videó Tájékoztató a honlapvideó használatáról. levelharmas.mp4 (2,4 MB)

Kattints a Videohasználat gombra!

00:53-01:21: Láncoljuk össze ezt a három réteget a Rétegek ablakában. Ha az utoljára használt eszközzel, a Forgatással az aktuális rétegre kattintunk, akkor a forgatási középpontot éppúgy eltolhatjuk, mint előzőleg. A Forgatás ablakában beállíthatjuk az elfordulás szögét. A képablakban ugyan csak az egyik levélke manipulálását látjuk, de a Forgatás gomb lenyomása után mindhárom levélke a beállított szögben és forgatás középponttal fog elfordulni. A láncolással csoportba foglalt rétegeinkre nemcsak a csoportos forgatás alkalmazható, hanem a tükrözés, áthelyezés, átméretezés, nyírás és perspektíva is. Az Áthelyezés eszközre kattintva az egész levélhármast tologathatjuk a vászon fölött.

01:22-02:25: Készítsünk másolatokat erről a három rétegről, és nevezzük át őket rendre 2a, 2b, 2c, 3a, 3b, 3c stb. névre. Léptessük egymás mellé az összetartozó sorszámú rétegeket. Mindegyik réteg láthatóságát kapcsoljuk ki a Rétegek ablakában a szemet ábrázoló ikonokra kattintva, amelyet éppen nem akarunk feldolgozni, hogy ne zavarjanak a munkában. A feldolgozandó levélhármas láncolását szüntessük meg a láncokra kattintva. A láthatóságukat ki-bekapcsolva azonosíthatjuk a vásznon, hogy éppen melyik levélkével van dolgunk. Válasszuk ki azt, amelyikkel kezdeni szeretnénk, és változtassunk az alakján a Szűrők (Filters) —> Torzítás (Distorts) —> I-görbítéssel. Deformálási módnál maradjunk az Áthelyezés mellett, a Deformálási sugarat írjuk át pl. 40-re (+ Enter) (vagy amekkorára próbálkozással és az I-görbítés ablakában a Visszavonás segítségével belőttük a megfelelő nagyságot), a Deformálási mérték maradjon 0,30. Arra lehetőleg nagyon vigyázzunk, hogy a levéllemez közepén futó fő levélér egyenes maradjon a torzítás után is, mert akkor lesz az összetett levél eper- (vagy szamóca-)szerű. Az I-görbítés előnézeti ablakában dolgozva módosítsuk a levelünk alakján az elképzelésünk (vagy a segédfotónk) szerint. Vagy Visszavonással vagy OKézással fejezzük be az átalakítást, a kapott eredmény szerint.

02:25-03:08: Vegyük sorra a másik két levélkét is. Szükség esetén radírozással is javíthatunk az I-görbítés eredményén. Váltsunk Radírra az Eszköztáron, válasszuk ki az Ecsetek ablakában a Circle (19) (2. Hardness 100 ecset, Size 19,00 méret)) ecsetet, és kattintással majd Shift+húzással és kattintással egyenesítsük ki az esetleg ferde levélszéleket. A Radír átlátszatlanságát állítsuk 100%-ra. Az m billentyűnk lenyomásával váltsunk áthelyezésre és toljuk össze a három levélkét egy csokorba. Persze újra módosíthatunk már feldolgozott levélkét pl. I-görbítéssel, forgatással stb., ha szükségesnek látszik. Ha azt akarjuk, hogy valamelyik levél ráhajoljon egy másikra, akkor annak rétegét léptessük a másik rétege fölé. Most az 1a réteget az 1b fölé léptettem. Készítsünk annyi levélhármast mindig másolásokkal és átnevezésekkel a 90 fokos szöget egymással bezáró levélhármaskánkról (2a+2b+2c), ahányat szeretnénk viszontlátni a végleges képen, és mindegyiket dolgozzuk fel I-görbítéssel.

8. videó (l lejjebb) 00:00-00:31: Tetszőleges számú levélhármast készíthetünk, sőt, utólag még szaporíthatjuk is a számukat. Most egy összetett hármaslevél feldolgozását mutatom be, de érdemes egyszerre végigmenni az összesen, mert akkor egyszerűen csak a Ctrl+f billentyű-kombináció lenyomásával mindig megismételhetjük a legutoljára alkalmazott műveletet annak beállításaival, és gyorsan haladhatunk, dacára a sok apró levélkének. Egyelőre még ne kicsinyítsük az összetett leveleinket.
A bemutatott példában az 1a-1b-1c réteghármas feldolgozása látható. Az eperlevelek az ereknél bevágódnak, és közöttük a levéllemez kissé kidomborodik. Ezt próbáljuk meg utánozni most. Először is készítsünk mindegyik levélkerétegről másolatot a Rétegek ablakában. Kattintsunk az első másolt rétegre, és a Szűrők (Filters) közül az Elmosás (Blur) almenüjéből válasszuk a Gauss-elmosást. Most 7-7-es vízszintes és függőleges elmosási sugarat állítottam be, hogy majd erősen és ívesen tudjanak domborodni a levélrészletek. A legalsó, 1b réteg elmosása után csak kattintsunk sorban az 1a másolata, majd az 1c másolata rétegre és mindig nyojunk Ctrl+f-et a billentyűzetünkön, hogy az előzőleg beállított Gauss-elmosás ezeken a rétegeken is lefusson.

00:32-01:06: Az elmosott másolati rétegeket domborítsuk a Szűrők (Filters) —> Torzítás (Distorts) —> Domborítással. Annak ablakában maradjunk a Domborítás függvénye mellett, a fény vetítési irányszögének állítsunk be 325 fokot, hogy összhangban legyünk az eperszemeinkkel, amelyek jobbról és felülről 45 fokban kapják a megvilágítást, de a szemlélő felől. Az alapértelmezett 45,00-ös Felemelésen ne változtassunk, viszont a Mélységet vegyük nagyjából 8-ra. A lényeg, hogy az erek mentén fehér fényeket kapjunk a kidomborodás jelzésére. A másik két másolati rétegen is futtassuk le a domborítást Ctrl+f paranccsal.

8. videó Tájékoztató a honlapvideó használatáról. domboritott.mp4 (3,2 MB)

Kattints a Videohasználat gombra!

01:07-01:35: A Réteg (Layer) —> Átlátszóság (Transparency) —> Színből alfa a következő lépés, hogy kivegyük a szürke színt és csak a fehérek és feketék maradjanak meg. Kattintsunk annak ablakában a színt jelképező (most fehér) téglalapba, mire felbukkan a kivonandó szín beállítására szolgáló ablak. Abban kattintsunk a színpipetta gombjára, majd azzal a képablakban a domborított levelünk erek közötti szürke felületére. OKézva a színt a Színből alfa, azaz átlátszó ablakában láthatóan már csak a fekete-fehér színek maradnak meg. Itt is Okézzunk. Ismételjük meg ezt a műveletet a másik két másolati rétegen is a Ctrl+f billentyű-kombinációval. Mindhárom másolati réteget állítsuk Szemcsés összefésülés (Grain Merge) rétegmódba a Rétegek ablakában.

01:36-02:02: Most az eredeti 1a-1b-1c rétegeken menjünk sorban végig, és tegyük őket természethűbbé. A fekete erek még túl élesek. A Szűrők alatti Általános menüből a Nyújtással is elvékonyíthatnánk őket, de nem biztos, hogy ez éppen a megfelelő vonalvastagságot eredményezné. Lehetne ugyan a Szerkesztés menüjéből Halványítani a Nyújtást, de akkor ezt nem tudnánk Ctrl+f-fel ismételgetni nagy sorozatban. Ezért inkább válasszuk a Szűrők (Filters) —> Torzítás (Distorts) —> Érték terjesztése funkciót. Annak ablakában a Módnál maradjunk a Fehérebb (magasabb érték) mellett, és a többi paramétert hagyjuk alapértelmezett állapotban, csak a Terjesztési aránnyal játszadozzunk. Most 0,62-es aránynál találtam megfelelőnek a levélerek vastagságát. Ezt a műveletet is ismételjük meg a másik két levélkére a Ctrl+f paranccsal.

02:03-03:10: Most árnyaljuk-fényesítsük a zöld leveleinket. Az Ecsetek ablakában válasszuk ki a Circle Fuzzy (19) ecsetet (2. Hardness 050 ecset), nyomjunk 'a'-t a billentyűzetünkön, amivel bekapcsoljuk a Festékszórót, és az Eszközbeállítások ablakában állítsuk be annak Átlátszatlanságát 40%-ra (+ Enter), írjuk át a méretét 3,00-ra (Size 57,00) (+ Enter), ha nem fekete-fehér elő- és háttérszínünk volna, akkor nyomjunk d-t a billentyűzetünkön, és ha nem akarjuk az összes levélréteget fáradságos munkával zárolni, akkor a festékszóró módját állítsuk át Normálról Szemcsés összefésülésre (Grain Merge). Ekkor zárolatlan rétegben sem fogunk belefesteni az átlátszó területbe, és mellesleg a leveleink is jobban fognak kinézni. Sorban árnyékoljuk mindhárom levélrétegben a leveleink árnyékba eső felét, ügyelve arra, hogy a levelek a középső tengely mentén futó levélér egyik oldalán legyenek csak sötétítve, mivel az eper (szamóca) levele mintegy nyitott könyvként hajlamos viselkedni: a gerinc mentén hajlik fel a két oldaluk, ha nem áll éppen egy síkban.
Utána fordítsuk meg a színeket, hogy fehér legyen az előtérszín, és fényezzük a levelek fényt kapó oldalának megfelelő területeit. Utólag is sötétíthetünk még újra visszafordítva a színeket, ha valahol szükségesnek látszik.

03:11-04:04: Most már látszik, hogy a másolati, domborodó hatást adó rétegekből hol kell kiradírozni: ahol fény kerülne olyan levélrészek fölé, amelyek árnyékban vannak. Menjünk tehát sorban végig a másolati rétegeken. Kapcsoljunk radírra Shift+e billentyű-kombinációval, az Eszközbeállítások ablakában vegyük felére (50%) a Radír átlátszatlanságát, és méretezzük át a Circle Fuzzy (19) ecsetünket pl. 3,00-asra (vagy a 2. Hardness 050 ecsetünket Size 57,00-re). Nemcsak az árnyékba eső területekről radírozhatjuk ki a fényes csíkokat, hanem a levélszélek domborulatából is elvehetünk, ahol túl soknak látszik. Visszavonással segítsünk magunkon, ha valahol véletlenül túlradíroztunk.
Végül csökkentsük ízlés szerint a másolati levélér rétegeink átlátszatlanságát a Rétegek ablakában. Ha az összes levél és másolati rétegen végigvittük az előző műveleteket, akkor a "lombunkkal" jószerivel készen is vagyunk.

Annyi levélhármast készítsünk, amennyit jónak látunk. Egyelőre az első hármas levélke-nagyságával dolgozzunk, ne kicsinyítsünk. A fantáziánkat vagy a segédfotót használjuk a levelek alakjához, fény-árnyék viszonyainak kialakításához.

9. videó (l. lejjebb) 00:00-00:08: Ha készen vagyunk, és a leveleink láthatósága be van kapcsolva, akkor egy zavaros levélkupacot fogunk látni a képablakunkban. A Rétegek ablakában jellemzően (ha rendbe tettük a rétegeket) hatos csoportban jelentkeznek a leveleink (kivéve, ha fonákról is látszó leveleket is vittünk közéjük).

00:09-00:25: Most sorban mindegyik levélhármas rétegeit egyesítsük, hogy csak egy-egy réteg maradjon az összetett levelekre. Kattintsunk valamelyik réteg szemet ábrázoló ikonjára a Shift számítógép-billentyűnk lenyomása mellett, mire ez az egy réteg marad csak látható. Kapcsoljuk be még a további öt láthatóságát is, kattintsunk valamelyik rétegre a hat közül, hogy az legyen az aktív, majd jobb egérgombbal kattintsunk a rétegre, és a felbukkanó rétegmenüből válasszuk a Látható rétegek összefésülését (Merge Visible Layers). Annak felbukkanó ablakában látjuk, hogy alapértelmezésben a Szükség szerint bővítve opció van bejelölve. Most mindegy, melyik verzió szerint egyesítjük a látható rétegeinket, ezért egyszerűen csak nyomjunk Enter-t a billentyűzetünkön. Hasonlóan egyesítsük a többi, egymással összetartozó rétegeket is. A bemutatott képhez 7 összetett levél tartozik, mint az a Rétegek ablakában látható.

9. videó Tájékoztató a honlapvideó használatáról. kompozicio.mp4 (1,4 MB)

Kattints a Videohasználat gombra!

00:26-00:45: Most megtehetnénk azt is, hogy a képmérethez (500x500 képpont) kicsinyítjük a leveleinket, de sokkal egyszerűbb, ha megnöveljük a rajzvászon méreteit. Aktiváljuk a fehér Háttér réteget, amely a képünk alapja, háttérszínnek állítsunk be tiszta fehéret, majd a Kép (Image) —> Rajzvászon mérete Canvas Size) lehetőséget válasszuk a menüből. Annak ablakában ügyeljünk arra, hogy a méretarányos átméretezést biztosító lánc be legyen kapcsolva, és írjuk felül például a Szélesség adatot 1000-re (+ Enter). Az eredeti képünk a bal felső sarokba kerülne, ezért kattintsunk a Középre feliratú gombra. Alul, a Rétegek méretének módosításához tartozó legördülő menüben válasszuk a Kép-méretű rétegeket (Image-sized Layers) (ilyen a Háttér is), majd kattintsunk a Méret módosítására. Most már lesz helyünk rendezni a leveleket.

00:46-01:03: Az m gyorsbillentyűvel váltsunk Áthelyezés eszközre, és sorban a rétegekre kattintva rendezzük őket a képzeletünk vagy a segédfotónk szerint. Természetesen kicsinyíthetünk is egy levélhármast, ha szükséges. Annak rétegén állva a Rétegek ablakában, kapcsoljuk be az Átméretezés eszközt az Eszköztárról, kattintsunk a levelekre a képablakban, és a Méretezés felbukkanó ablakában kapcsoljuk be a méretarányos átméretezést biztosító láncot, majd a réteget az egyik sarkánál megragadva zsugorítsuk kellő méretre, utána kattintsunk az Átméretezés feliratú gombra a Méretezés ablakában. A korábban előkészített eprekről is készítsünk másolatokat, méretezzük át méretarányosan vagy anélkül, és léptessük őket megfelelő mélységbe a Rétegek ablakában, hogy tetszetős kompozíciót alakítsunk ki.

01:04-01:14: Ha térhatást is el akarunk érni, mivel közelképről van szó, akkor a szemlélőtől távolabbra eső leveleket, eperszemeket kissé mossuk el Gauss-elmosással. A kiválasztott rétegen állva hívjuk meg a Szűrők (Filters) —> Elmosás (Blur) —> Gauss-elmosást, és például 5-5-ös elmosási sugarakkal mossuk el a réteget. Ha ezt kevésnek találjuk, ismételjük meg a műveletet Ctrl+f paranccsal.

01:15-01:14: Ha egy kissé realisztikusabb képet szeretnénk kapni, akkor éretlen eperszem is legyen rajta. Válasszuk ki a nekünk tetsző eperszemet, és módosítsuk a színét a Színek (Colors) —> Árnyalat-telítettség ablakában. Növeljük a Fényerőt és csökkentsük a Telítettséget.

10. videó (l lejjebb) 00:00-00:46: Festékszóróval, annak Szemcsés összefésülés üzemmódjában, 50%-os átlátszatlansággal és 5,00-ös (Size 95,00) méretezéssel használva a Circle Fuzzy (19) (2. Hardness 050) ecsetet (próbáljuk ki a kép előtt a méretet, mekkorának látszik a kurzor a levelek előtt) árnyaljuk ott a leveleinket és epreinket, ahol más levelektől, eperszemektől árnyék hullna rájuk az alkalmazott megvilágítási irányt figyelembevéve.

00:46-01:25: Rajzoljuk meg a levelek és az eperszemek szárait is. Ezt több rétegben célszerű megtenni, hogy minél kevesebbet kelljen a szárakból elradírozni. Álljunk a Háttér rétegre, és nyissunk fölé egy új, képméretű és átlátszó (Transparency) réteget Szár1 néven. A b gyorsbillentyűvel kapcsoljuk be az útvonaleszközt, és rajzoljuk ki a leghátsó, kissé elmosott levelek szárát (utólag majd a szárakat is mossuk el, hogy összhangban legyenek az összetett levelekkel). A szár végénél az utolsó csomópontra megint kattintsunk Shift lenyomása mellett, hogy ugyanabban az útvonalrétegben új, különálló vonalat tudjunk rajzolni. Igazítsuk ki az íveket.

10. videó Tájékoztató a honlapvideó használatáról. vegleges.mp4 (3,7 MB)

Kattints a Videohasználat gombra!

01:26-02:14: Színpipettával vegyünk színmintát a környező zöldből az Elő-/háttérszín ablakában, és például az Eszközbeállítások ablakában az Útvonalak alatt válasszuk az Útvonal körberajzolását. Annak ablakában a Vonalrajzolás (Stroke line, Solid color) alatt próbálkozással-visszavonással állítsuk be a megfelelő vonalszélességet, amely most 8,0 képpont lett. A Körberajzolás feliratú gomb lenyomásával elkészülnek a vonalaink. Nyomjunk p-t a billentyűzetünkön, hogy ne zavarjon az útvonal látványa. Nyissunk egy újabb, Szár2 nevű réteget a Rétegek ablakában, és további szár útvonalakat rajzoljunk ki az útvonaleszközzel. Ezt is rajzoltassuk ki 8,0-as vonalszélességgel megint csak színpipettával vett zöld színnel. Ha szükséges, nyissunk még egy harmadik, Szár3 nevű réteget is az előtérbe lógó eperszemünkhöz. Vegyük fel az útvonalát, és rajzoltassuk ki. Léptessük a Rétegek ablakában a szükséges magasságba, hogy a felső részét ne takarja levél. Ha valahol még fölöslegesen látszik, mint az illusztrációban, akkor radírozzuk ki a fölösleget. Váltsunk Radírra az Eszköztáron, állítsunk be nagyméretű, éles szélű ecsetet (pl. Circle (19) (2. Hardness 100)), a radír átlátszatlansága legyen 100% és méretezzük megfelelő nagyságúra, pl. 3,00-ra (Size 57,00). Szedjük ki vele a szár fölösleges részét. A p gyorsbillentyűvel megint eltüntethetjük a zavaró útvonalat.

02:15-02:33: Az 'a' gyorsbillentyűvel váltsunk Festékszóróra, a d billentyűvel állítsuk vissza a fekete-fehér előtér- és háttérszínt, és Szemcsés összefésülés (Grain merge) módban, 50%-os átlátszatlansággal használva a Circle Fuzzy (19) (2. Hardness 050) ecsetet 5,00-ös (Size 95,00) méretezéssel sötétítsük az árnyékba eső szárrészleteket azokban a Szár nevű rétegekben, ahol ez szükséges. Kisebb ecsetmérettel (pl. Size 10,00), fekete, illetve fehér színnel alakítsuk henger-alakúvá a szárakat nagy képnagyításon (pl. 400%) ott, ahol szükséges.

02:34-03:55: Álljunk a legfelső rétegre, és onnan nyissunk egy újabb réteget Csészelevelek néven. Legyen képméretű és átlátszó (Transparency). A Színek ablakában színpipettával állítsunk be egy nekünk tetsző középzöld színt, az Ecsetek ablakában válasszuk ki a Circle (03) (2. Hardness 100) ecsetet és nyomjunk p-t a billentyűzetünkön, hogy Ecset eszközre kapcsoljunk át. 1,00-es (Size 3,00) méretezéssel, teljes átlátszatlansággal használjuk az ecsetet. Rajzoljunk csészeleveleket az eperszemeink fölé ott, ahol azok látszanak a képen. Az 'a' billentyűvel váltsunk Festékszóróra, használjuk Szemcsés összefésülés (Grain Merge) módban, 50% átlátszatlansággal, 1,00-es (Size 3,00) méretezéssel. Az x billentyűnkkel fordítsuk meg a színeket, hogy fehér legyen az előtérszín, és durván rajzoljuk ki a csészelevelek fényt kapó határvonalait. Nyomjunk d-t, hogy fekete legyen az előtérszín, és az Eszközbeállítások ablakában válasszuk ki a Circle Fuzzy (07) (2. Hardness 050, Size 7,00) ecsetet. A fehér és fekete előtérszín váltogatásával adjunk térhatást a csészeleveleknek, majd az Eszköztárról válasszuk a Maszatoló eszközt. Hagyjuk teljesen átlátszatlannak, az ecset maradjon ugyanaz, mint az előbb volt, és a méret maradjon 1,00 (Size 7,00). A csészelevelek szélét húzzuk ki simára, hogy egyenletesebb legyen. Ha az átlátszó területek felől húzunk a befestett rész fölé, akkor radírozni is tudunk a maszatolóeszközzel, fordítva pedig megnövelni a befestett terület nagyságát. A csészelevelek fölé a szárra is rajzolhatunk két apró levélkét. A Csészelevelek réteg alá nyissunk egy újabb réteget a Rétegek ablakában Csészeárnyék néven. Kapcsoljuk be a Festékszórót, állítsunk be feketét előtérszínnek, és az eszköz módját állítsuk vissza Normálra. Ahol a csészelevelek árnyékot vetnének az eperszemekre, ott sötétítsük be a réteget.

A hátteret már ki-ki tetszése szerint megrajzolhatja. Most lineáris színátmenettel a Háttér rétegen a Caribbean Blues színátmenetet (Gradient) használtam megfordítva, hogy a zöldből a kék felé haladjon, és alulról fölfelé a kép felső harmadától a kép felső határáig húztam Ctrl lenyomása mellett, hogy függőleges legyen az eredmény. A getfirefox Tree Brushes 7 ecsettel különféle méretezésben, átlátszatlansággal és színnel (fekete, sötétzöld) befestettem az alsó zöld háttérrészt a Háttér réteg fölé nyitott Faecset nevű rétegben. Circle Fuzzy (19) (2. Hardness 050) ecsettel normál módban teljes átlászatlansággal, 5,5 (Size 104,50) méretben a bokortól balra és hátrafelé árnyékot is imitáltam. A Szár2 réteg fölé is nyithatunk egy réteget Takaróárnyék néven, hogy a szárakat alul elfedjük. A színátmenettel befestett Háttér réteget a Színek (Colors)—> Fényerő-kontraszttal sötétítettem: a Fényerőt -58-ra állítottam be. Egy levélről vett világoszöld színnel kissé kivliágosítottam a zöld hátteret. Természetesen más fényviszonyokkal is lehet dolgozni, kinek-kinek ízlése szerint. Mivel ennek a honlapnak fekete a háttérszíne, ezért sötétebb tónusokat alkalmaztam. Fehér háttér előtt inkább világosabbra vegyük a képet.

Utólagos igazításokkal segítsünk ott, ahol szükségesnek látszik, pl. lehet még sötétíteni levelet, ahol kell. Végül 2.6 GIMP verzióban egyesítsük a rétegeinket egy másolati példányon, vágjuk méretre és mentsük el tetszőleges (pl. JPG) formátumban. GIMP 2.8-nál a File —> Save paranccsal XCF-fájlban menthetjük el az összes rétegünket tartalmazó végleges képet. Ha más formátumot, pl. JPG-t akarunk, akkor a File —> Export úton haladjunk, s a mentés felbukkanó ablakában (Export image) adjunk új nevet a képünknek, vagy hagyjuk változatlanul, és a kiterjesztést az alapértelmezett .png-ről írjuk át .jpg-re, majd nyomjuk le az Export feliratú gombot. Ebben az esetben nem kell előbb egy réteggé lapítani a képet, és az eredeti XCF-változat is megmarad.


A képek előállításához GIMP for Windows 2.6.4 és 2.8.0 képfeldolgozó programot használtam a sourceforge.net jóvoltából.


 
Kezdőlap | GIMP tutorialok 1. | GIMP tutorialok 2. | Inkscape tutorialok | Képsorozatok | Honlaptérkép | Pihentetőül | Kapcsolat | Lap tetejére

Creative Commons License
Ahol másként nincs jelezve, a honlap tartalma a Creative Commons Nevezd meg!-Így add tovább! 3.0 Licenc feltételei szerint használható fel.
Szerző: Improcyon