Legfrissebb oldalak |
|
![]() |
Húsvéti GIMP tojás Húsvéti tojások festése egérrel és GIMP rutinokkal. |
![]() |
Hópehely motívumok Klónozás és alakítás Inkscape szűrőkkel. |
![]() |
3D oszlop Csavart torony Fantázialények GIMP 2.8 ecsetdinamikával rajzolt oszlopok és fantázialények. |
![]() |
Csigaház és társai Alakzatcsoport ráfektetése tetszőleges útvonalra. Inkscape tanulmány és tutorial. |
![]() |
3D fogaskerekek Inkscape-pel Az Inkscape "Mozgás" kiterjesztés használatának egyik módja. |
![]() |
GIMP 2.6 és 2.8 Néhány gyakorlati szempont a GIMP 2.8 használatával kapcsolatban. |
![]() |
2008 október
<<< Vissza az előző (Üvegkristály I) oldalra
A képre kattintva a nagyobb, 476x386 képpontos változat is megtekinthető.
Ez az oldal az Üvegkristály I oldal folytatása.
Az alábbi kép egy további illusztráció kristály rajzolására.
A képre kattintva a nagyobb, 476x386 képpontos változat is megtekinthető.
16. ábra
A 16. ábrán látható Görbítési beállítások már a második görbítési kísérlethez tartoznak, az első ugyanis nem sikerült. Ez a funkció ugyanis jól kihozza a térképként felhasznált réteg hibáit, ha nagyobb lépésméretekkel dolgozunk, és látszott, hogy a fekete alapú kristályképeim éle recés, a ferdén futó vonalaknak köszönhetően.
Ezért a továbblépés előtt mindkét térképréteget (Kristály hátulja és Kristály eleje nevű rétegek) újra elmosattam Gauss-elmosással, 5-5-ös vízszintes és függőleges sugárral.
A Görbítés funkció a képablakban a Szűrők legördülő menüjében a Leképezések között található. Először a kristály hátlapját állítjuk be leképezési térképként az Elmozdítási és a Nagysági leképezésnél is, a hozzájuk tartozó legördülő menüben. A görbítési lépés méretére meghagytam az 5-ös értéket, az Iterációra, vagyis hogy hány lépésben közelítse a leképezést a program a térképként megadott mintához, pedig meghagytam az ugyancsak alapértelmezett 10-es értéket.
Színszórást nem kértem, a forgatási szögre pedig 180 fokot adtam be. A beállításokhoz tartozó paraméterek, például a forgatási szög értelmezésének részletesebb leírása a Görbítés oldalon olvasható, itt most nem térek ki a magyarázatokra.
A Görbítés ablakában alul még további speciális beállítási lehetőségek is láthatók, amelyekkel ezúttal nem éltem (minden érték 0-n maradt), mindazonáltal ezekhez is beállítottam a Kristály hátulja réteget, biztonsági okokból, ha mégis használni akarom később ezt a funkciót.
17. ábra
Ha a fenti beállításokkal lefuttatjuk a Görbítést (azaz OKézunk), akkor a balra látható eredményt kapjuk. Most jön a kristály elülső lapja. Ismét hívjuk meg a Görbítés funkciót: a Szűrők alatt kattintsunk a Görbítés újramegjelenítése sorra, mire az előző ablak fog felbukkani megint, még a régi beállításokkal.
18. ábra
Ebből most csak a felső részt mutatom meg, mert a többi értéken nem változtattam. Az iterációs lépések számát lecsökkentettem 8-ra. Természetesen az összes térképhelyen a legördülő menükben ezúttal a Kristály eleje nevű réteget állítottam be.
19. ábra
A kristály hátlapjára és előlapjára egyaránt görbített aranybarna háttér képe balra látható. Már ezen is kivehető a fénytörés jellegű mintázat-eltolódás, de még hiányoznak róla a fények, és nem ugrik ki eléggé a háttérből, tehát egy kicsit még "reszelgetünk" rajta. Kattintsunk a Kristály hátulja másolata nevű rétegünkre, és az ahhoz tartozó szemikon helyére is, hogy láthatóvá tegyük.
Most megpróbálunk ebből a rétegből fényfelcsillanásra emlékeztető képet csinálni a képablakban a Színek legördülő menüjében található Görbék funkcióval.
20. ábra
Az ablak bal felső részében látható Csatorna felirat melletti legördülő menüből válasszuk ki az Alfa-csatornát, mert ezen fogjuk manipulálni az átlátszó alapú rétegünket.
Ha a baloldalt alul látható, Előkép felirattól balra eső kis négyzet ki van pipálva, akkor a képablakunkban egyidejűleg látjuk, hogy a beavatkozásunk hogyan fogja módosítani a képet. Példaként megadom azt a görbelefutást, amellyel dolgoztam a bemutatott kép előállításakor.
Az eredetileg egyenes vonalra kattintgatva húzással módosíthatunk a függvényen, és valóban "görbévé" alakíthatjuk. Természetesen mindenkinek a saját rajzát kell figyelnie, hogy mit kell tennie üvegszerű csillogás kialakításához. Ha nem tetszik az eredmény, akkor az ablak alján látható Visszaállítás gombbal minden csatornát visszaállíthatunk a kiinduló helyzetbe, ha pedig csak egy csatornán, pl. az Alfán dolgoztunk, mint most, akkor külön-külön ennek az egy csatornának a módosításait is törölhetjük az ablak tetejénél látható Csatorna visszaállítása feliratú gombbal. Ha készen vagyunk, akkor OKézzunk.
Az elkészült réteget a Rétegek ablakában állítsuk Szemcsés összefésülés módra a Mód legördülő menüjéből.
Most kattintsunk a Rétegek munkaablakban a Kristály eleje másolata nevű rétegre, és annak a szemikonjának a helyére, hogy megint láthatóvá tegyük ezt a réteget. Ezt is kezeljük a Görbék funkcióval az Alfa-csatornán éppen úgy, mint ahogy azt az előbb a másik félkristállyal tettük, legfeljebb nem ugyanazzal a görbelefutással.
21. ábra
A 21. ábrán látható, hogy ennél a rétegnél milyen görbebeállítást találtam tetszetősnek. A Görbék ablakának felbukkanásakor ellenőrizhetjük, hogy azon a rétegen dolgozunk-e tényleg, amelyen akartunk, mert a felül látható Színgörbék beállítása felirat alatt automatikusan megjelenik a réteg és a kép neve.
22. ábra
A 22. ábrán az az állapot látszik, amikor a kristály hátulját már színgörbéztük, Szemcsés összefésülésre állítottuk, a kristály elejét is manipuláltuk az Alfa-csatornán a Görbék funkcióval, de még Normál rétegmódban van.
Az is látszik, hogy egy lépésben még nem sikerült igazán csillogó üvegtárgy képzetét keltenünk, de ettől ne ijedjünk meg: minden funkciót lefuttathatunk többször is, hogy úgy mondjam magunk is "iterálhatunk", azaz több lépésben közelíthetünk meg egy kívánt célt.
Biztos, ami biztos, azért állítsuk a Kristály eleje másolata réteget is Szemcsés összefésülés módba a Rétegek ablakában, és tegyünk kísérletet arra, hogy a tárgyunkat jobban kiugrasszuk a háttérből. Ennek lehet az is a módja, hogy annak a színét megváltoztatjuk egy kissé a háttérhez képest. Ehhez viszont ki kell jelölnünk a színes Háttér nevű rétegünkből a kristály alatti területet, hogy a színváltoztatás csak ezt a részt érintse majd.
Szerencsére a Görbítéshez használt fekete alapú térképrétegeink még megvannak, s mivel a félkristályaink külső körvonalai megegyeznek egymással, ezért bármelyik alkalmas a kijelölésre. Kattintsunk tehát a Rétegek ablakában például a Kristály eleje nevű rétegre, majd menjünk vissza a képablakhoz (kattintsunk rá annak a legfelső címsorára), és a billentyűzetünkön nyomjuk le az u gyorsbillentyűt (az én GIMP-verziómban több gyorsbillentyű csak akkor működik, ha a képablakom az aktív ablak, és nem a munkaablak. Ha másnál is előfordul, hogy egy gyorsbillentyű lenyomására nem történik semmi, akkor ennek lehet az az oka, hogy nem a képablakban áll), vagy a képablakban az Eszközök legördülő menüjéből a Kijelölőeszközök közül válasszuk ki a Varázspálca-kijelölést.
A munkaablakunkban az Eszközbeállítások fülére kattintva most ennek a beállítási lehetőségeit látjuk. Kattintsunk a Lágy szélhez tartozó kis négyzetbe hogy kipipáljuk azt, majd az erre felbukkanó sugár skálán állítsunk be 5-öt lágy szélre. Ezután a képen kattintsunk a kurzorral olyan helyen, amely bárhol a kristályunkon kívül van, majd a Ctrl+i billentyű-kombinációval, vagy a képablakban a Kijelölés menüjéből az Invertálással fordítsuk meg a kijelölést.
Ezután ne felejtsünk el a Rétegek ablakában visszakattintani a Háttér nevezetű rétegünkre, hogy a további műveletek arra vonatkozzanak!
Nyomjunk Ctrl+C-t, hogy vágólapra helyezzük a kijelölt területet, majd Ctrl+V-t. A kristályunk a Rétegek ablakában erre legfelül fog megjelenni a Lebegő kijelölés (Beillesztett réteg) néven. Erre a rétegre kattintsunk jobb egérgombbal, és a felbukkanó menüből válasszuk az Új réteget. Ezután a képablakban a Réteg menüjéből válasszuk a Réteg kép-méretűvé alakítása utasítást, hogy a réteg határvonalak ne zavarják a látványt. Az így kapott új réteget léptessük lefelé a Rétegek ablak alsó sorában látható, lefelé mutató nyilat ábrázoló gombjával, közvetlenül a Háttér nevű réteg fölé.
Most megint tegyük láthatatlanná a Kristály eleje és hátulja másolata nevű rétegeinket, hogy tisztán lássuk, mi van alatta.
Ismét hívjuk meg a Színezést a képablak Színek címszava alól, és változtassuk meg a kristályalapunk színét. A Színezés ablakában én az Árnyalatot levittem 0-ra, a Telítettséget felvittem 100-ra, a Fényerőt pedig 29-re. Ettől még nem lett elég kontrasztos a kép, ezért a Fényerő-kontraszt funkcióval (szintén a Színek alatt) csak a kontrasztot növeltem 60-ra, a Fényerőt hagytam változatlanul 0-n. Végül a Kristály hátulja másolata nevű réteget Rávetítés módba állítottam a Rétegek ablakában, miután rákattintottam a rétegsorára.
23. ábra
Most visszaállíthatjuk a Kristály eleje másolata nevű rétegünk láthatóságát is a szemikonjának helyére kattintva a rétegek ablakában, hogy lássuk az összképet. Látni fogjuk, hogy ez a réteg még nem kelti eléggé az üvegcsillogás képzetét, tovább kellene növelnünk az átlátszó és a fehér területek közötti "kontrasztot", de ehhez kevés "anyag van" a rétegben, kevés a fehér. Ezen segíthetünk a képablakban a Színek alatt meghívható Szintekkel, amelyet eddig csak az Érték-csatornán használtunk, pedig van neki több csatornája is, például az Alfa.
Ha a Csatorna legördülő menüjéből az Alfát választjuk, akkor a Bemeneti szintek skáláján a középső csúszkát balra tolva növelhetjük a fehér arányát az átlátszó területek rovására, és a változást figyelemmel kísérhetjük a képablakban, ha a Szintek ablakának bal alsó sarkában látható Előkép melletti kis négyzet ki van pipálva.
Végül is 1,80-as értéket állítottam be a középső csúszkával és a léptető nyilakkal.
24. ábra
Az előző művelet eredménye a 24. ábrán látható, ahol látszik az is, hogy az aranybarna háttérből kivágott kristálynyi rész a Színezéssel, a kontraszt növelésével, és a rétegmód megváltoztatásával pirosas lett.
25. ábra
Ebben már van anyag, amelyet újabb színgörbe-manipulációnak vethetünk alá megint csak az Alfa-csatornán. A Kristály eleje másolata újabb manipulációjához tartozó görbelefutás a 25. ábrán látható, eredménye pedig a 26. ábrán.
26. ábra
Ezt a réteget a Rétegek ablakában ezután inkább Kivetítés módba állítottam a további feldolgozáshoz, és még egyszer változtattam a fényerején és a kontraszton ismét a képablakban a Színek alatt található Fényerő-kontraszt funkcióval: a Fényerőt -43-ra vettem, a kontrasztot pedig 43-ra. Ennek az eredménye a 27. ábrán látható.
27. ábra
28. ábra
Ezután még egy kicsit sakkozhatunk a rétegmódokkal, hogy optimális eredményt hozzunk ki a képből. Balra a Rétegek ablakában látható, hogy a felső négy lényegi, és a képben szereplő réteget milyen módokba állítottam, és mekkora átlátszatlansággal kevertem bele a képbe, mert ezeket az adatokat az áttekinthetőség kedvéért beírtam a rétegnevekbe. Az alsó két, térképként használt réteg nem látszik az illusztráción, de az nem is számít: a végső képbe nem fognak belekerülni.
Látható, hogy az aranybarna rétegből kimásolt kristályháttér, amely pirosra lett beállítva, végül is megint aranyos színnel jelenik meg a végső képen, mert az Érték módba lett állítva. Ha kezdők vagyunk, akkor érdemes akár az összes rétegmódot kipróbálni egy-egy rétegnél, hogy melyikkel a leghatásosabb az összkép. Velem sokszor megesett, hogy ilyen kísérletezgetésnél olyan hatás keletkezett, amelyre nem is számítottam eredetileg, de amely messze jobb volt az eredetileg elképzeltnél. Itt is ez történt, a piros szín eltűnt, de a réteg mégis betöltötte eredet célját: a kristály jobban kiemelkedik a háttérből.
29. ábra
Most már látszik a végső eredmény, úgyhogy a fölösleges részeket le is vághatjuk. Az r gyorsbillentyűt lenyomva (r, mint rectagular, azaz négyszögletes), vagy a Képablakban az Eszközök menüjéből a Kijelölőeszközök közül a Téglalap-kijelölést kiválasztva kijelölhetjük azt a részt a képből, ami még lényegi információt tartalmaz szerintünk, majd a Kép menüjéből a Vágás a kijelölésre paranccsal erre a téglalapra visszavághatjuk a képet. Ezután szüntessük meg a kijelölést a Kijelölés menüjéből a Semmit paranccsal.
Fontosabb képeknél én biztonsági okokból másolatot szoktam készíteni az .xcf kiterjesztésű képről (Kép menüjéből a Kétszerezéssel), és az új, először Névtelen névvel feldobott képet szoktam véglegesíteni: a Kép menüjéből az Egy réteggé lapítással egyesíthetjük a rétegeinket, ha akarjuk, kicsinyíthetjük (Kép átméretezése a Kép menüjében), és tetszőleges kiterjesztéssel (pl. .jpg, .png) elmenthetjük nekünk tetsző néven.
Jelen esetben szerencsésnek bizonyult az az ötlet, hogy az eredeti kristaly.xcf rajzot az összes különálló rétegével megőriztem, mert a honlapba beillesztve a .jpg változata gyengébb minőségű lett, mint amilyennek a GIMP mutatta (gyakori, hogy a GIMP-ben jobb a képminőség, mint a böngészővel, legalábbis az én gépemben). Ezért néhány lépéssel javítottam még rajta.
30. ábra
A kristály éleinek kettős vonala túl élesen látszott a böngészővel, ezért ezt próbáltam fellazítani. A Rétegek ablakban a Kristály hátulja nevű, fekete hátterű segédrétegre kattintottam, hogy ez legyen az aktív réteg, majd az u gyorsbillentyűvel bekapcsoltam a Varázspálca-kijelölést. Az Eszközbeállítások munkaablakában a kijelölésre lágy szélt állítottam be 10-es sugárral, majd a Shift gombot lenyomva tartva sorra belekattintottam a kristály hátlapját alkotó háromszögek belsejébe, hogy együtt az összes ki legyen jelölve.
31. ábra
Ezután visszaléptem a Kristály hátulja másolata nevű, átlátszó alapú rétegbe. Ekkor látható, hogy a kijelölést meg kell növelni, ha azt akarjuk, hogy az élesen jelentkező dupla vonalaink belekerüljenek. A képablakban a Kijelölés menüjéből a Növelést választva a 31. ábrán látható ablak bukkan föl, ahol 3-as értéket adtam be, mert végül is ez bizonyult elégségesnek.
32. ábra
Most a képablakban a Szűrők alatt az Elmosások közül meghívhatjuk a Gauss-elmosást, és jó nagy értékkel elmosathatjuk a kijelölésen belül eső területeket, hogy a kettős vonalak eltűnjenek. Az elmosási sugára ehhez 30-30-as értéket kellett beállítanom.
Persze ezek után megint manipulálni kellett a réteg színgörbéjét az Alfa csatornán, s egy füst alatt akkor már a Kristály előlapja másolatán is csiszolgattam ugyanezzel a funkcióval még egy kicsit. Csak tájékoztatásul bemutatom a két görbelefutást a 33. illetve a 34. ábrán.
33. ábra: Kristály eleje másolata
34. ábra: Kristály hátulja másolata
35. ábra
Az új eredmények után érdemes még egyszer kipróbálni a rétegmódokat a rétegek ablakában, hogy milyen kombináció tetszik nekünk a legjobban. A végső, és már változatlan verzió rétegeinek beállításai a 35. ábrán látszanak.
36. ábra
Utolsó lépésként a kristály oldalainak recés szélét egy kicsit elmostam kézi elmosással. Ehhez a Shift+u gombkombinációt kell lenyomnunk, vagy a képablakban az Eszközök menüjéből a Festőeszközök közül kiválasztani az Elmosást. Az Eszközbeállítások munkaablakában a hozzá rendelhető ecsetek közül a Circle Fuzzy (09)-et választottam ki az Ecset legördülő menüjéből, és kézzel többször végigmentem a külső kristályéleken ott, ahol szemet zavaróan erősek voltak a recézett élek. A végső kép a 36. ábrán látható.
Lehet persze tovább cifrázni a művet, például fényszikrázást adni az elülső csúcshoz (a Szűrők alatt a Fény és árnyék almenüjében található a Szikra), de az alapelv ismertetésében már nem akartam erre is kitérni. A Szikra funkció használatáról például a Víz rajzolása (20. (pont), 24. ábra) oldalon lehet olvasni. Ennek az oldalnak a tetején pedig a jobbra fent látható, kék színű kristály szemben lévő középső, és bal felső csúcsára szikra is lett helyezve.
A kép előállításához GIMP for Windows 2.4.2 képfeldolgozó programot használtam a sourceforge.net jóvoltából.