RSS 2.0 értesítő RSS 2.0

Keresés a honlapon
.

Legfrissebb oldalak

GIMP-pel festett húsvéti tojások. Húsvéti GIMP tojás
Húsvéti tojások festése egérrel és GIMP rutinokkal.
Hópehely motívum. Hópehely motívumok
Klónozás és alakítás Inkscape szűrőkkel.
Oszlopcsarnok fantázialényekkel. 3D oszlop
Csavart torony
Fantázialények
GIMP 2.8 ecsetdinamikával rajzolt oszlopok és fantázialények.
Absztrakt csigaház képe. Csigaház és társai
Alakzatcsoport ráfektetése tetszőleges útvonalra. Inkscape tanulmány és tutorial.
3D fogaskerekek. 3D fogaskerekek Inkscape-pel
Az Inkscape "Mozgás" kiterjesztés használatának egyik módja.
Régi és új gimp nyitólapja. GIMP 2.6 és 2.8
Néhány gyakorlati szempont a GIMP 2.8 használatával kapcsolatban.
  Fölfelé mutató nyíl.

Wilber.
A képek a GIMP 2.2.15, 2.4.2, 2.6.4 és 2.8 programmal, illetve Inkscape v0.47.1 programmal készültek a
Sourceforge logo.
és az Inkscape.org jóvoltából.


Creative Commons License
Adatvédelem
Utolsó frissítés: 2014 április

Képjátékok — Mozgó kanyarecset/Tutorial

2009 február

Mozgóecsettel készített DNS-utánzat.

Hozzászólás feliratú gomb [Hogyan?]
A képre kattintva a nagyobb, 570x600 képpontos változat is megtekinthető.




A GIMP-pel nemcsak statikus, "álló" ecseteket készíthetünk, hanem mozgó ecseteket is, amelyek több rétegűek. Ezen az oldalon egy ilyen készítését mutatom be. A balra látható kép fő motívuma ezzel a DNS kettős spirál lefutását halványan utánzó, összesen 13-rétegű ecsettel lett rajzolva.

Az alkalmazott módszernek az a lényege, hogy szokásos módon készítünk egy többrétegű, átlátszó alapú rétegekből álló képet, csak azt a megszokottól egy kissé eltérő módon mentjük el.

A leírás kezdő-közepes fokozatban járó GIMP-felhasználóknak készült, ezért nem tér ki az egészen apró részletekre.

Rajzolt kaktusz mozgóecsetekkel festett tüskékkel és keretben.

Hozzászólás feliratú gomb [Hogyan?]


Mozgóecsetet a GIMP 2.4.x sorozatbeli verziókkal éppúgy készíthetünk, mint a 2.6.x változatokkal.

1. ábra

Ellipszis-kijelölés az Eszközbeállítások ablakában.

Nyissunk egy új képet 600x600-as méretben, fehér rétegalappal. Mentsük el tetszőleges néven (pl. kanyarecset.xcf) a GIMP saját .xcf formátumában. Nyissunk benne egy új réteget, szintén 600x600 képpontos méretben, de most átlátszó rétegkitöltési móddal. Először egy átmenetileg (vagy tetszésünk szerint tartósan) használható segédecsetet készítünk: egy jobboldalról, felülről megvilágított fekete-fehér gömböt. A billentyűzetünkön nyomjuk le az e gyorsbillentyűt, vagy az Eszközök közül válasszuk ki az ellipszis kijelölést. (A gyorsbillentyűknél a gyárilag beállított kódokat adom meg. Ha valaki ezeket átírta, akkor értelemszerűen a saját kódjait alkalmazza.)

Hogy egyenletes körvonalat kapjunk, állítsunk be az Eszközbeállítások párbeszédablakban 3,0-as sugarú lágy szélt, és Rögzített Méretarányt 1:1 aránnyal, mert kört fogunk rajzolni. Nem szükséges, de kipipálhatjuk még a Kiterjesztést a középpontból.

2. ábra

Színátmenet beállítása az Eszközbeállítások párbeszédablakában.

Húzzunk a kijelölőeszközzel egy kb. 100 képpont átmérőjű kört tetszőleges helyen a képben (az enyém 104 képpont lett). Utána az l (L, mint Lajos) gyorsbillentyűvel vagy az Eszközök közül kiválasztással kapcsoljuk be a Színátmenet festőeszközt, s az Eszközbeállítások ablakában hagyjuk meg az alapértelmezett értékeit egy kivételével: a lefutási Formára válasszuk ki a Sugarast. (Ha más színátmeneten állnánk, akkor a legördülő menüből válasszuk ki az Előtérből a háttérbe RGB színátmenetet, és ha nem fekete-fehér volna a színünk, akkor a d billentyűnk lenyomásával állítsuk vissza a fekete-fehéret).
Meg is fordíthatjuk az irányt a színátmenetet jelölő kis téglalap melletti négyzet kipipálásával, mint ahogy én tettem, ha az a logikusabb számunkra, hogy a fehértől haladjunk a fekete felé.

3. ábra

Színátmenetes húzás.

A baloldali képen láthatóan jobbról fentről balra lefelé húzzunk egy szakaszt a színátmenettel, ha azt akarjuk, hogy jobbról felülről megvilágítottnak látsszon a gömbünk. Természetesen más irányt is választhatunk, aszerint, hogy kinek-kinek a fejében merről szeret jönni a fény. Húzás közben tartsuk lenyomva a Ctrl billentyűt (akkor 15 fokonként rögzített irányban húzhatunk), és most 45 fokot válasszunk ki. Ha készen vagyunk, akkor a Kijelölés --> Semmit kattintásokkal tüntessük el a kijelölésünket.

4. ábra

Gömbecset körbevágása.

Most kapcsoljuk be a Téglalap-kijelölést (r gyorsbillentyű), állítsunk be neki 1:1 Rögzített Méretarányt, és Kiterjesztést a középpontból, majd húzzuk körbe vele a gömbünket. (Ne feledjük, hogy az egy átlátszó rétegben van a fehér Háttér fölött), majd Réteg --> Vágás a kijelölésre utasítással vágjuk le róla a fölösleget. Utána Kijelölés --> Semmit kattintásokkal szüntessük meg a kijelölést.

Ctrl+C billentyű-kombinációval helyezzük vágólapra a gömbünket. Innen fogjuk ecsetnek használni a következő lépésekhez. (Ha valaki tartósabban is szeretné ecsetnek használni, akkor el is menthető Szerkesztés --> Beillesztés másként --> Új ecset alatt pl. gömbecset néven gömb fájlnévvel és 1-es vagy 25-ös, stb. térközzel.) Ha már a vágólapunkra elmentettük az ecsetet, akkor ezt a réteget ki is törölhetjük a képből pl. a Rétegek párbeszédablakának jobb alsó legszélső gombjával.

5. ábra

Vágólap tartalma az ecsetek között.

Az Ecsetek párbeszédablakában a legelső helyen meg is jelenik a vágólap tartalma.

6. ábra

Útvonal párbeszédablaka.

A b gyorsbillentyűvel, vagy kiválasztással az Eszközök közül kapcsoljuk be az Útvonalakat. Alapértelmezésben Tervezés módban jelenik meg, mint ahogy azt az Eszközbeállítások párbeszédablakában láthatjuk. Ebben maradva rajzoljunk vele egy kacskaringós útvonalat (lefutása kivehető a 6. és a 8. ábrából). Nyissuk meg az Útvonalak saját párbeszédablakát, s abban a Rétegeknél már megszokott módon duplázzuk meg az útvonalunkat (6. ábra). Mindkét útvonalat tegyük láthatóvá a rétegsoruk szemet ábrázoló ikonjának a helyére kattintva, hogy bekapcsoljuk a láthatóságukat.

7. ábra

Útvonal áthelyezése.

8. ábra

Útvonalak a képablakban.

Most az Eszközbeállítások ablakában a Tervezés helyett jelöljük ki az Áthelyezést. A felső, másolati útvonalat toljuk el lefelé a vonalára állva kattintással és húzással oly módon, hogy a gyakran látott genetikai örökítőanyag, a DNS (dezoxiribo-nukleinsav) kettős spirál alakjára hasonlítson (8. ábra).

Ezután váltsunk vissza Tervezés üzemmódra, és az Útvonalak saját párbeszédablakában nyissunk új útvonalat (alsó gombsor bal első gombja), és adjuk neki pl. a Keresztvonalak nevet, mert ebbe fogjuk berajzolni a megcsavart létra vagy kötélhágcsó fokait. Rajzoljunk nem szükségképpen párhuzamos vonalakat, a létrafokok második pontját pedig mindig zárjuk le Shift+rákattintással.

Az útvonalakat csak segédvonalnak fogjuk használni, hogy legyen sorvezetőnk, amikor föléjük rajzolunk. Mindhárom útvonalunkat tegyük láthatóvá.

9. ábra

Új réteg nyitása.

Nyissunk új réteget például a Rétegek párbeszédablakából, annak bal alsó szélső gombjával, s abból a célból, hogy később könnyebben boldoguljunk, adjuk neki az "1" nevet (6. ábra), és legyen átlátszó, valamint képméretű, azaz 600x600-as.

A p gyorsbillentyűvel vagy az Eszközök közül az Ecset választásával vegyük használatba a vágólapra elhelyezett gömbünket: kattintsunk rá az Ecsetek ablakában, ha nem az volna az aktív ecset. Válasszunk ki egy jó ecsetnagyságot a létránk szárain futó gömbökhöz: ezek legyenek nagyobbak. Még férjenek el egymás mellett, de ne takarják egymást. A fent leírt ecset esetében ez 0,20-as Méretezésnek felelt meg (10. ábra).

10. ábra

Ecset méretezése.

11. ábra

Első ecsetréteg.

Tegyünk egy pöttyöt a legfelső pontba az 1-es nevű rétegünkben a 11. ábrán látható módon.

Nyissunk egy újabb réteget, s ezúttal a "2" nevet adjuk neki. Méretezzük át a gömbecsetünket, pl. feleakkorára, mint eddig volt, ami most 0,10-es beállítást jelent. Ezzel helyezzünk el 2-2 kisebb pöttyöt a második létrafokunk két végét majdan képező, és később felrajzolandó nagy pötty alá úgy, hogy azok egy vízsszintesen fekvő V-betű két szárának a csúcsára essenek és befelé nézzenek a létra közepe felé (12. ábra). Ugyanezzel az ecsetmérettel pöttyögtessük végig a létra fokát, majd állítsuk vissza az ecset Méretezését 0,20-ra és a két szélső nagy pöttyöt tegyük a helyére.

12. ábra

Mozgóecset második rétege.

A szélső nagy pöttyök alá rakott 2-2 kis pöttynek az a szerepe, hogy valamilyen folytonosságérzetet adjon, mintha a külön rétegekben elhelyezett létrafokok össze volnának kötve egymással. Elvileg lehetne őket a létra száraira is rakni, de ekkor a későbbi mozgóecsetünket csak egyik irányba húzva lehetne használni (pl. föntől lefelé), a másik irányban már nem, mert akkor kifelé állnának a kis gömbök, mert fordított sorrendben kerülnének a vászonra. Ha viszont befelé állnak, akkor van némi összekötő hatásuk, legalábbis illúzió szinten, és akkor a mozgóecsetünkkel majd szabadon rajzolhatunk, bármilyen irányban húzva azt.

Ezután megint nyissunk új réteget "3" néven, és ismételjük meg az előbb alkalmazott lépéseket. A tágasabb helyeken a létrafok egyenes vonalát adó kisebb gömbökre még kisebb gömböket is felrakhatunk, pl. 0,08-as méretezéssel. Összesen 13 rétegünk lesz a példabeli képnél. Figyeljünk arra, hogy a legalsó csúcsra ne tegyünk semmit, hogy meg legyen az ecsetünk zökkenőmentes folytonossága, amikor azt felemelés nélkül húzzuk.

13. ábra

13 ecsetréteg és egy fehér háttérréteg.

Az elmondottak a 13. ábrán láthatók. Most van egy összesen 14 rétegű képünk + 3 útvonal rétegünk, ami csak segédvonalként kellett. A biztonság kedvéért kapcsoljuk ki az útvonalaink láthatóságát az Útvonalak saját ablakában, hogy láthassuk, nem hiányzik-e még valami az összhatáshoz. Én például rajzoltam még további pöttyöket az 5., 6. és 11. réteg oldalsó gömbjeihez, mert enélkül üresnek tűnt a tér. (A Rétegek ablakában a rétegláthatóság ki-bekapcsolásával hamar megtalálhatjuk, melyik rétegünk a hiányos.)

14. ábra

Méretre vágott réteg a képablakban.

Ezután sorra vágjuk méretre az átlátszó rétegeinket felülről, a 13. nevűtől az 1-esig a képablakban a Réteg --> Réteg automatikus vágása utasítással. A 14. ábra például azt mutatja, hogy néz ki a 12. réteg vágás után: láthatóak a kis méretű réteg határvonalai szaggatottan a képablakon belül.

15. ábra

Színskála az Előtér-Háttérszín párbeszédablakában.

Most következik a színezés. Nyissuk meg a Színek párbeszédablakát, és azon belül is a legutolsó, Színskála ablakot (felül a gombsorban balról a hatodik). A telítettség (Saturation) skálát állítsuk 100%-os teljes telítettségre. A fölötte lévő Árnyalat (Hue) skálán kell csak mozgatnunk a csúszkát négyféle szín beállításához. Induláskor pirossal kezdtem, amelynek a HTML-kódja láthatóan ff0000 volt.

16. ábra

Circle ecset beállításai.

Az Eszközök közül válasszuk ki az ecsetet (p gyorsbillentyű), s azon belül is a Circle (19) éles szélű ecsetet. Az Eszközbeállítások ablakában állítsuk az alkalmazási módját pl. Szorzásra, vagy valamilyen más, nekünk tetszőre, de arra ügyeljünk, hogy a kiválasztott mód csak a gömbjeinket fesse be, a körülöttük levő átlátszó területet hagyja érintetlenül. Én a Szorzást választottam, de hogy ne legyenek túl sötétek a gömbjeim, ezért 50%-ra levittem az ecset átlátszatlanságát. A Méretezést akkorára vegyük, hogy az ecsetünk egy kissé túllógjon a legnagyobb gömbméretünkön, de ne nagyon. Ez most 1,32 lett.

17. ábra

Színezés pirossal.

Menjünk sorra a rétegeinken. Amelyiknek a rétegsorára kattintunk a Rétegek párbeszédablakában, annak a réteghatárvonalai látszanak szaggatott vonallal a képablak látóterében. Ötletszerűen fessük egy mozdulattal pirosra a nekünk tetsző létrafokok egyik oldalát, például 1/3 mélységig a spirál belseje felé. Ha tényleg DNS-szerű képet szeretnénk, akkor mindig ugyanazokat a színeket állítsuk egymással szembe: a pirosnak például legyen zöld a kiegészítő színe, azután pedig használjunk sárgát kékkel párosítva. A 17. ábrán már az összes, pirosnak szánt gömb ki van színezve.

A Színek ablakában a H színskála csúszkáját húzzuk a zöld színtartomány közepére (pl. 00ff12 zöld), s most zölddel fessük ki a pirossal megkezdett létrafokaink másik oldalát.

18. ábra

Kiszínezett spirál.

Ezután váltsunk sárgára a színek ablakában, és a maradék létrafokaink egyik oldalát fessük sárgára (pl. ffed00), majd kékkel (001aff) fejezzük be a kiszínezést. A kész állapot balra látható.

Most már egészen közel vagyunk ahhoz, hogy elkészüljön a mozgóecsetünk. Készítsünk másolatot erről a képről (Kép --> Kétszerezés), és a felbukkanó, Névtelen című képben dolgozzunk tovább. Először is töröljük a három útvonal rétegünket az Útvonalak párbeszédablakában, majd Téglalap-kijelöléssel (r gyorsbillentyű) jelöljük körül a spirálunkat, és a Kép --> Vágás a kijelölésre utasítással távolítsuk el a kép fölösleges részeit. Szüntessük meg a kijelölést a Kijelölés --> Semmit kattintásokkal.

19. ábra

Rétegek ablaka.

Utolsó simításként fordítsuk meg a rétegsorrendet, hogy föntről lefelé húzva a majdani mozgóecsetünket azt lássuk viszont, amit most látunk a képablakban. Ehhez a képablakban a Réteg Verem almenüjéből válasszuk a Rétegsorrend megfordítását. A 19. ábrán láthatjuk is, hogy most föntről lefelé halad a számozás, legfelül a fehér Háttérréteggel, amelyre kattintsunk rá, és utána töröljük ki a képből.

20. ábra

Mentés ablaka.

A Névtelen képünk Fájl menüjéből hívjuk meg a Mentést. Adjunk valamilyen fájlnevet az ecsetünknek, és a GIMP mozgóecsetek .gih kiterjesztését: pl. kanyarecset1.gih. Abba a könyvtárba célszerű mentenünk az ecsetünket, ahol a többi ecset is van. Attól függően, hogy ki hova rakta le a GIMP-jét, keresse meg ezt a helyet. A klasszikus eset a C:\Program Files\GIMP-2.0\share\gimp\2.0\brushes mappa.
(Nekem pl. egyszerre két GIMP verzió van a gépemen, a másikat más meghajtóra raktam. Annak az elérési útja pl. ...\GIMP2.6\GIMP-2.0\share\gimp\2.0\brushes).

21. ábra

Mozgóecset mentésének ablaka.

Ha a Kép mentése ablakban lenyomjuk a Mentés gombot, akkor egy újabb ablakot dob föl nekünk a GIMP: a mozgóecset mentésének ablakát. A Távolságot meghagyhatjuk az alapértelmezett 20%-on: később bármikor változtathatunk rajta felhasználáskor. A Leírásnál vigyünk be egy olyan szöveget, amelyről később eszünkbe fog jutni, hogy mi is ez az ecset. A mozgóecset cellamérete most meg fog egyezni a képünk befoglaló méretével. Ehhez nem kell hozzányúlnunk, jó a felkínált érték. Éppen annyi cellát jelöl be a GIMP, amennyi rétegünk van, s most egy réteg éppen egy cella kell, hogy legyen. Most csak 1 dimenzióban fogjuk konfigurálni az ecsetünket, de azt az Osztályt állítsuk át 13-ra, a rétegszámunkra. Az Osztály sorban van még egy legördülő menü, amiben megadhatjuk, hogy milyen értelemben használja majd a GIMP a rétegeinket. Az első lehetőség az incremental (növekvő). Ez azt jelenti, hogy ahogyan húzzuk majd az ecsetünket a vásznon, úgy veszi rendre elő egymás után a rétegeinket a GIMP, sorban felhelyezve őket a vászonra. (További lehetőség pl. a random, azaz véletlenszerű, vagy az angular, amiről később még szó lesz, stb.).

Nyomjuk le a Mentés gombot, majd utána az Ecsetek ablakában a jobb szélső alsó Frissítés gombot, mire az új ecsetünk föl fog tűnni a régiek között, a K-betűvel kezdődő nevű ecsetek között, ha például a Kanyarecset nevet adtuk neki (21. ábra).

22. ábra

Mozgóecset az Ecsetek ablakában.

A 22. ábrán láthatóan a Távolságot a mentéskori 20 helyett megnöveltem 130%-ra, hogy a 23. ábrát elkészíthessem. Amikor mentjük az ecsetünk rétegeit, akkor a GIMP automatikusan összehúzza a közepeiket egy pontba, mintha a rétegeket egyesével a kép közepére igazítottuk volna. Ha tehát az eredeti 20%-os távolsággal próbálunk meg rajzolni az ecsetünkkel, akkor ne lepődjünk meg, hogy a létrafokaink úgyszólván egymásra rajzolódnak. Növeljük akkorára a távolságot, hogy az eredmény már tetszetős legyen nekünk.

23. ábra

Ecsetpróba.

Általában előfordulhat, hogy a különféle ecsetméretezésekhez más és más távolságot szeretünk beállítani. Más alakú mozgóecsetnél (például amilyen az oldal alján látható), még a mintázat is jellegzetesen változhat a távolság változtatásával. A jobboldali illusztrációnál a mozgóecset méretezését 0,70-re vettem az Eszközbeállítások párbeszédablakában, a távolság pedig 130% volt. A kép baloldalán föntről lefelé húztam az ecsetet, a közepén lentről fölfelé, jobboldalt pedig V-alakban először föntről lefelé balra, majd onnan lefelé jobbra.

24. ábra

Mintakép.

Akár a GIMP 2.4.x-ben is rajzolhatunk az ecsetünkkel kézzel olyan képeket, ahol távolodni, vagy közeledni látszik a spirálunk, kisebbnek vagy nagyobbnak látszik, mert ha egy ecsetrétegnél abbahagyjuk az ecset húzását, akkor folytatáskor a következő ecsetréteget veszi elő a GIMP, ezért meg-meg állhatunk az ecsetvonás húzása közben és átméretezhetjük az ecsetet. Ezt történt a baloldali képen is, annak a bal szélén nagyjából függőlegesen húzódó "DNS-lánccal" is. A közepétől lefelé kisebbedik.

25. ábra

Ecsetdinamika.

Ha több GIMP verziónk is van, és egy másikba is el akarjuk menteni az ecsetet, akkor a legkevésbé akkor léphet fel hibajelenség, ha az eredeti képünkből (itt ez most a kanyarecset.xcf volt) újra elvégezzük az ecsetmentési műveleteket a megfelelő mappába, új ecsetnéven, és nem a .gih kiterjesztésű ecsetünket próbáljuk meg Mentést másként utasítással átültetni egy másik könyvtárba.

26. ábra

Körberajzolás méretváltoztatással.

Eredetileg GIMP 2.4.2-ben rajzoltam az ecsetet, de elmentettem a 2.6.4-esbe is. Abban gépi úton, az "Ecsetdinamika emulálásával" folytonosan változtathatjuk például az ecsetünk nagyságát, átlátszóságát. Ez a magunk készítette mozgóecsetre is vonatkozik, amelyre példa a 27. ábra.

27. ábra

Mozgóecset a GIMP 2.6.x verzióban.

Az ecset Méretezését itt is 0,70-re vettem és bekapcsoltam az Ecsetdinamikát is: a Méret és az Átlátszatlanság Nyomás szerinti változását (25. ábra). Egy hurok alakú útvonalat rajzoltattam vele körbe az Ecsetdinamika bekapcsolásával (26. ábra).

28-29. ábra

Tüske mozgóecset 12 rétegből. Levél mozgóecset 12 rétegből.

Végezetül álljon még itt két példa (28-29. ábra) mozgóecsetre. Ezekkel készült az oldal tetején jobbra látható bekeretezett kaktuszrajz. A baloldali, 12-rétegű, incremental osztályú ecset rétegei 30-fokkal vannak elforgatva egymáshoz képest, és felülnézetben így látszanak. A jobboldali ecset szintén 12 darabra osztja fel a 360 fokot, 30 fokonként elforgatott levélpárokkal. Utóbbival készült a kaktuszkép levélszegélyének felső rétege, amikor is egy lekerekített négyzet alakú kijelölés lett vele körberajzoltatva.

30. ábra

120-réteges mozgóecsettel készült illusztráció. Angular réteghasználat.

Ebből a levélecsetből készítettem játékképpen egy másik, 120-réteges, 3 fokonként elforgatott rétegű mozgóecsetet is. Az a GIMP GAP mozgóképes moduljával készült, amelyben egy átmenetileg alkalmazott segédréteg fölé a Move Path funkcióval könnyen beemelhetünk egy középre igazított (Handle: Center) ecsetréteget, és a Rotate funkcióval körbeforgathatjuk, majd a segédréteget (Frames Layer Delete) kiejtve .xcf mozgóképpé fűzhetjük a művünket, amelyet aztán mozgóecsetként elmenthetünk. A próbához viszont nem incremental rétegváltást állítottam be, hanem angulart a GIH mozgóecset mentésekor. Utóbbi ecsettípus az ecsetmozgás iránya szerint válogat a rendelkezésére álló ecsetrétegek közül, hogy mikor melyiket alkalmazza.


A képek előállításához GIMP for Windows 2.4.2 és 2.4.6 képfeldolgozó programot használtam a sourceforge.net jóvoltából.


 
Kezdőlap | GIMP tutorialok 1. | GIMP tutorialok 2. | Inkscape tutorialok | Képsorozatok | Honlaptérkép | Pihentetőül | Kapcsolat | Lap tetejére

Creative Commons License
Ahol másként nincs jelezve, a honlap tartalma a Creative Commons Nevezd meg!-Így add tovább! 3.0 Licenc feltételei szerint használható fel.
Szerző: Improcyon