RSS 2.0 értesítő RSS 2.0

Keresés a honlapon
.

Legfrissebb oldalak

GIMP-pel festett húsvéti tojások. Húsvéti GIMP tojás
Húsvéti tojások festése egérrel és GIMP rutinokkal.
Hópehely motívum. Hópehely motívumok
Klónozás és alakítás Inkscape szűrőkkel.
Oszlopcsarnok fantázialényekkel. 3D oszlop
Csavart torony
Fantázialények
GIMP 2.8 ecsetdinamikával rajzolt oszlopok és fantázialények.
Absztrakt csigaház képe. Csigaház és társai
Alakzatcsoport ráfektetése tetszőleges útvonalra. Inkscape tanulmány és tutorial.
3D fogaskerekek. 3D fogaskerekek Inkscape-pel
Az Inkscape "Mozgás" kiterjesztés használatának egyik módja.
Régi és új gimp nyitólapja. GIMP 2.6 és 2.8
Néhány gyakorlati szempont a GIMP 2.8 használatával kapcsolatban.
  Fölfelé mutató nyíl.

Wilber.
A képek a GIMP 2.2.15, 2.4.2, 2.6.4 és 2.8 programmal, illetve Inkscape v0.47.1 programmal készültek a
Sourceforge logo.
és az Inkscape.org jóvoltából.


Creative Commons License
Adatvédelem
Utolsó frissítés: 2014 április

Képjátékok — GIF mozgókép II.

2008 január

Rétegmaszk használata

A kurzorral a képre állva beindul a "minifilm", akinek a böngészője pedig ezt nem engedi meg, az kattintson rá a képre.
Poszteres szivárvány mozgókép.
Mozgókép mérete: 276 kB
Vízszintesen mozgó szivárványcsíkok.

Mozgókép mérete: 96,2 kB Hozzászólás feliratú gomb [Hogyan?]

Ezen az oldalon egy kisebb GIF mozgókép előállításáról lesz szó, amelyhez a GIMP 2.4.2-es verzióját, és az ahhoz "Plug-in"-ként beépíthető GIMP Animation Package (GAP) 2.2.2-es változatát használtam fel, JamesH jóvoltából, aki összeállította a működőképes változatot. További információ.

Mint látható, még mindig nem tudtam letenni ama szokásomról, hogy kedvenc színátmeneteimet használjam, pedig az átlátszóságot is kezelni tudó GIF képek mintegy "poszteresítik", lépcsőkre bontják a finomabb átmeneteket, ezért ez most itt egy szivárvány poszter lett.
Mindazonáltal példaképpen alatta mutatok egy élesebb körvonalú változatot is, amelyik ugyanezzel a logikával készült.

Ami viszont a lényeg, hogy az alábbi leírás bemutatja a rétegmaszk használatát, amellyel nem kívánt részek kitakarhatók a képből. Az eljárás természetesen bármely más felépítésű képre is alkalmazható.

A mozgóképhez felhasznált alapképek rajzolásának részleteire nem térek ki, hiszen mindenki abból indul ki, amiből akar. (Mindössze csak annyit említek meg, hogy egészen az utolsó lépésig, a GIF mozgóképig a GIMP saját képformátumába kell és érdemes minden keletkező képünket elmenteni: az .xcf formátumba.) Itt csak a mozgókép öszzeállításához szükséges lépésekkel fogok foglalkozni.


Összesen három kiindulási kép kellett a GIF mozi készítéséhez:

Alapkép. Szivárványos kép.

A fenti, hátteret adó képnek láthatóan igen furcsa neve van: a GIMP Animation Package akkor ismer fel egy képet, ha az ...._000001.xcf ...._000030.xcf stb. végződésű. Mivel a Plug-in-ként alkalmazott GAP, amely a GIMP kép eszközsorában Video címszó alatt jelenik meg, az 1-es sorszámú képkockától kiindulva kezdi elvégezni a műveleteket, ezért itt mindjárt az alap_000001.xcf néven mentettem el a háttérképet.

A jobboldali, 300x600-as szivárványos képnek kb. csak a felső 3/4-ére lesz szükségünk. Érdekessége mindössze annyi, hogy mivel a GIF mozgóképünket végtelenített ciklusban szeretnénk futtatni, ezért akkor szép, ha a képsorozat eleje és vége zökkenőmentesen kapcsolódik egymáshoz. Ilyen esetben ügyeljünk arra, hogy a mozgó részt adó képünk legalább a mozgás irányában pontosan ismétlődő részekből álljon.

Rétegmaszknak felhasznált kép.

A baloldali, 300x150-es fekete-fehér kép lesz az, amelyet rétegmaszkként fogunk alkalmazni. Ekkor a fekete területe úgy fog működni, hogy kitakarja a kiválasztott rétegünk alája eső részeit, a fehér részek alá eső területek viszont látszani fognak.

1. ábra

Egy képkocka sokszorozása Video menü alatt.

Célszerű egy külön mappát nyitnunk minden egyes mozgóképünkhöz, és abban elhelyezni a forrásképeinket. Az alap_000001.xcf képet mindjárt oda is mentettem. Mivel minden műveletet ebből fogunk végezni, ezt nyissuk is meg. Az eszközsorunkban Video címszóra kattintva felbukkan a Video menüje. Az ebben található Duplicate frames sorra kattintva (képkocka sokszorozása) a balra látható ablak bukkan fel.

Egyelőre csak 1 kockánk van, ezért a From Frame .... To Frame (.....Képkockától .....Képkockáig) sorokban az 1. szám bukkan fel. A legalsó sorban adhatjuk meg, hogy hány további példányt akarunk előállítani (N times: még N-szer ismételje meg ugyanezt). Az oldal tetején látható mozgókép történetesen 30 kockából áll, ezért az elsőn kívül még 29 darabra lesz szükségünk. Ha az OK gomb lenyomása után belenézünk a mappánkba, akkor látjuk, hogy a GAP egész képsorozatot állított elő automatikusan, egyre növekvő sorszámokkal, és az utolsó képünk címe alap_000030.xcf lesz, éppen, ahogyan akartuk.

2. ábra

Move path alkalmazása szivárványos réteggel.

Végre belekezdhetünk a lényegi munkába. A következő lépésben a szivárványos réteget fogjuk hozzáadni az arany-fekete hátterünkhöz. Ehhez nyissuk meg a szivárványos képünket (itt mozgszivarvany.xcf név alatt szerepel), mert a GAP csak ekkor tudja felhasználni. A Video legördülő menüjéből hívjuk meg a Move path funkciót. Erre a fenti ablak fog felbukkanni.

Láthatjuk, hogy a szivárványos képünket azonnal forrásképnek is vette, s megjelenítette a Source Image/Layer (Forráskép/réteg) sorban. Mellette jobbra a Mode: (Rétegegyesítési mód) sorban a Normal olvasható, s ez most meg is felel nekünk. A forráskép alatti sorban viszont a léptetési módra (Stepmode) Loop (hurok) jelenik meg, de ez nem jó nekünk. A legördülő menüből válasszuk ki helyette a None-t (nincs). A kezelésre (Handle) jelen esetben megfelelt a Left Top (bal felső állás), de ezt akkor ellenőrizhetjük a saját szemünkkel, ha az ablak bal alsó részében látható Instant Apply (azonnali alkalmazás) melletti kis négyzetbe kattintva kipipáljuk ezt a funkciót. Meg is jelenik a képablakban a szivárványos képünk felső negyede, éppen a helyén, ahová szántuk.

Most azt szeretnénk, hogy ez a színes kép fölfelé mozogjon az első képkockától az utolsó, 30.-ig. Az ablak jobb alsó sarkában ezt is dobja föl nekünk a program (From Frame ... To Frame: ... képkockától .... képkockáig), ezen tehát nem kell változtatnunk, de a szivárványos réteg kiinduló, 1. kockához tartozó, valamint végső, 30. kockához tartozó pozícióját be kell állítanunk. Indulásnak meg is felel a felkínált állapot. Erről úgy értesíthetjük a programot, hogy az ablak jobboldali, középső részében látható Edit Controlpoints (Vezérlőpontok szerkesztése) alatti Add Point (Vezérlőpont hozzáadása) gombot lenyomjuk, s ezzel be is állítottuk a kiinduló helyzetet.

Már csak a végpontot kell kijelölnünk.

3. ábra

Move path alkalmazása szivárványos réteggel. Befejező pozíció beállítása.

Még mindig ugyanebben az ablakban most az y-koordináta mentén el kell tolnunk a szivárványos képünket, amely teljes egészében két egyforma, egymás alatt elhelyezett négyzetből áll, s egy négyzet magassága 300 képpont. Ha azt akarjuk, hogy fölfelé mozduljon el a rétegünk, akkor negatív értékek felé kell eltolnunk az y-adatot. Ezt a csúszkával nem tudjuk megtenni, azzal csak pozitív irányban (lefelé) mozgathatnánk a rétegünket, viszont az y-értékhez tartozó, fehér színű ablaktól jobbra látható kicsi nyilak közül a lefelé mutatóval már igen.

Ha -300-as értéket állítanánk be, akkor a szivárványos rétegünk második, alsó négyzetének tetejéig jutnánk el a mozgással, de végtelenített futású képnél ettől egy kis zökkenőt tapasztalhatnánk minden 30. képkocka után, amikor elölről indulna a minimozink pergése. Ha viszont figyelembe vesszük, hogy egy szivárványos négyzetünk 300 képpont magasságú, és 30 képkockával dolgozunk, akkor két szomszédos képkocka között 10 képpontnyit mozdul el a rétegünk, tehát ha -290-re állítjuk be a végpozíciót a 30. képkockára, akkor a következő, 1. kockánál éppen a szivárványnégyzetünk tetejére érkezünk vissza, azaz zökkenőmentes mozgást fogunk látni.

Most NE NYOMJUK LE az Add Point (Vezérlőpont hozzáadása) gombot, hanem nézzük meg, hogy jól okoskodtunk-e.

4. ábra

Mozgókép előnézete, ellenőrzés.

A Move Path ablak legalsó sorában jobbról a második gomb az Anim Preview (a mozgókép, ún. "animáció" előnézete). Ha erre kattintunk, akkor a balra látható ablak fog felbukkanni.

Itt háromféle előnézeti mód (Anim Preview Mode) közül választhatunk, de ha a végleges képünkről szeretnénk előzetest látni, akkor az Exact object on frames sor melletti körbe kattintsunk, mert ekkor a tényleges képkockáink előtt látjuk majd megjelenni a rétegünket, azaz az aktuális objektumot. A többi beállítást elfogadhatjuk úgy, ahogy a program feldobta, és nyomjuk le az OK gombot. Erre a program elkészít egy Névtelenként megjelenő képet, amely mellett megjelenik a Lejátszás ablaka is. Eme utóbbiban nézzük meg, mit is csináltunk. A Névtelen képet mentés nélkül csukjuk be ezután, és ha nem tetszett az eredmény, akkor a Move Path ablakban a "Mégsem" gombot nyomjuk le, s tiszta lappal újra nekifuthatunk a feladatnak, okulva a Lejátszásnál szerzett tapasztalatainkból. Ha viszont tetszett az eredmény, akkor a Move Path ablak jobb alsó sarkában található OK gombra kattintsunk, s akkor a program beilleszti a képkockáinkhoz a szivárványos rétegünket.

5. ábra

Move path alkalmazása maszkoló rétegre.

Most a későbbiekben maszkként használt képünket kell beilleszteni a képkockasorozatunkba. Ehhez csukjuk be a szivárványos képünket (mozgszivarvany.xcf), és nyissuk meg a maszkos képünket (ennek történetesen a retegmaszk.xcf nevet adtam). Megint hívjuk meg az alap_000001.xcf képből a Video alól a Move Path funkciót. Most az 5. ábrán látható ablakhoz fogunk jutni, ha kipipáljuk az Instant Apply (azonnali alkalmazás) melletti kis négyzetet. A beállítások ugyanazok, mint fent: Mode (rétegegyesítési mód) Normal, Handle (kezelés) Left Top (bel felső állás), Stepmode (léptetési mód) Loop (hurok) helyett None (nincs), csak a forrásképünk/rétegünk (Source Image/Layer) változott meg.

Azt szeretnénk, hogy az összes képkockánkhoz hozzá legyen rendelve a maszk, ezért megfelel az 1-30 beállítás jobboldalt alul az első és az utolsó képkocka sorszámára. Nyomjuk le megint az Add Point (Vezérlőpont hozzáadása) gombot, s mindjárt ezután OK-ézhatunk is, anélkül, hogy megnéznénk az előzetest (Anim Preview), mert úgysem látnánk mást, mint a fekete-fehér állóképünket.

6. ábra

Rétegek ablaka.

Itt már érdemes a Párbeszédablakok legördülő menüjéből meghívni a Rétegek ablakát, hogy lássuk, hol is állunk. Látszik, hogy már három rétegünk is van: a legalsó a fekete-arany háttérképünk, fölötte a szivárványos rétegünk, és legfelül a majdani fekete-fehér, feliratos maszkunk.

A legfelső réteg sorszáma 0, az alatta felvő szivárványosé 1, és a legalsó háttérképé pedig 2. A következő lépésben azt szeretnénk, hogy a fekete-fehér, Háttér#2 nevű, 0. sorszámú rétegünk rétegmaszkként szolgáljon az alatta levő, szivárványos réteghez. Ehhez először is rá kell állnunk rákattintással a Háttér#1 rétegre a Rétegek ablakban.

7. ábra

Képkocka módosítása: Frames Modify funkció ablaka.

Most a Video legördülő menüjében kattintsunk a Frames Modify sorra. Erre felbukkan a jobbra, a 7. ábrán látható ablak. Ebben alulról az 5. sorban a Layer Pattern (Munkaréteg) után eredetileg 0 látszik. Ezt írjuk át 1-esre, mert az 1. sorszámú, szivárványos rétegünket akarjuk maszkolni. Ezután az ablak Function feliratú téglalapjába kattintva legördül egy menü, s ebből válasszuk ki a Layer Mask (Rétegmaszk) sort: erre jobbra egy újabb menü jelenik meg. Ebből kattintsunk a Copy layermask from layer above sorra (rétegmaszk átmásolása a fölötte levő rétegből). Ha mindezzel megvagyunk, akkor nyomjuk le az OK gombot.

8. ábra

Rétegek ablaka rétegmaszk előállítása után.

Látni fogjuk, mint azt a balra látható 8. ábra tanúsítja, hogy a fekete-fehér rétegünk tényleg bemásolódott rétegmaszkként a szivárványos rétegünhöz.

9. ábra

Képkocka módosítása: Frames Modify funkció ablaka. Rétegmaszk alkalmazása.

A következő lépésben el kell érnünk, hogy a maszkolás meg is történjen: erre szolgál a Video alól megintcsak meghívható Frames Modify (képkocka módosítása) egy másik menüpontja: az Apply layermask (Rétegmaszk alkalmazása). Ne felejtsük el újra 1-re állítani alulról az 5. sorban a Layer Pattern-t (Munkaréteg)!

10. ábra

Rétegek ablaka maszk alkalmazása után.

A 10. ábrán a Rétegek ablakában már látszik is, hogy a maszk fekete területei alatti szivárványos réteg átlátszóvá vált, de még megvan a 0. sorszámú rétegben fekvő kiinduló fekete-fehér képrétegünk is. Ezt el kell tüntetnünk, hogy ne jelenhessen meg a végleges mozgóképünkben.

Erre szolgál a Video egyik igen hasznos funkciója, amellyel a nem kívánt, esetleg elrontott rétegünket kitörölhetjük a teljes képkocka sorozatunkból.

11. ábra

Réteg kitörlése képkocka sorozatból.

Először is álljunk rá a törölni kívánt rétegünkre a Rétegek ablakban rákattintással. Ez a Háttér#2 című rétegünk.

Ezután a Video legördülő menüjében kattintsunk a Frames Layer Delete (Képkocka egyik rétegének kitörlése) sorra. Erre megjelenik a balra, a 11. ábra felső részében látható ablak.

Mivel mind a 30 képkockánk legfelső, 0. rétegét ki akarjuk ejteni, ezért a program által felkínált From Frame .... To Frame 1-30 (1.-től 30. képkockáig) értéken nem is kell változtatnunk, és a rétegsorszámunk (Layerstack: sorszám a Veremben) is helyes. Ezért rákattinthatunk az OK gombra, s a program törölni fogja a fekete-fehér rétegünket.

12. ábra

Rétegek ablaka 0. réteg törlése után után.

Jobbra, a 12. ábrán már látszik is, hogy csak két rétegünk maradt, amelyek voltaképpen már végleges állapotban is vannak, csak még nem álltak össze mozgóképpé. No de teszünk róla....

13. ábra

Képkocka sorozat képpé alakítása.

Ha a megnyitott alap_000001.xcf kép eszközsorának Video címszavára kattintunk, akkor megint felbukkan a mozgókép menüje. Most kattintsunk a Frames to Image (Képkocka sorozat képpé alakítása) sorra. Erre a balra látható ablak fog felbukkanni.

Mivel azt akarjuk, hogy mind a 30 kockánk összeálljon egy képpé, ezért meg is felel a program által felajánlott 1-es kockától 30-as kockáig érték (From Frame 1 ..... To Frame 30). Alattuk, a Layer Basename (Réteg alapneve) sorban látunk egy 41ms-os értéket. Ez azt jelenti, hogy 41 millisecundumonként váltunk majd képkockát a mozgókép lejátszásakor. Változtathatnánk is az értéken, de most nem akarunk, ezért nem írjuk át.

Az összes többi beállítást elfogadhatjuk úgy, ahogy azt a program megadta. Nyomjuk le az OK gombot. Erre a program előállítja a mozgóképünket, és Névtelen címmel meg is jeleníti. Akár el is menthetnénk így (és el is menthetjük, ha akarjuk), de ez a kép még szükségtelenül nagy terjedelmű lenne. Szerencsére a GIMP-ben van lehetőség arra, hogy csökkentsük a kép terjedelmét, annak minőségromlása nélkül.

Az alap_000001.xcf képünk Szűrők címszavára kattintva a legördülő menüben álljunk az Animáció sorra. Ezen belül is válasszuk ki az Optimalizálás (GIF-hez) funkciót. Ezt futtassuk le a Névtelen képünkön, mire egy újabb Névtelen megjelölésű képet kapunk. Ezt már mentsük el (Mentés a Fájl alatt) tetszőleges címen, de .gif kiterjesztéssel.

14. ábra

Mozgókép mentése.

A programnak először exportálnia kell a kockasorozatot. A Fájl exportálása ablakban válasszuk a Mentés animációként sort a mellette látható kis körbe kattintással, majd nyomjuk le az Exportálás gombot.

Eltarthat egy ideig, amíg a program végez a feladattal. Ha látszólag nem történik semmi, akkor még ne ijedjünk meg: nem fagyott le a program, csak végzi a dolgát, várjunk türelemmel. Ha elkészült az exportálással, akkor megjelenik a Mentés GIF formátumba ablak, amely a 15. ábrán látható.

Az utóbbi ablak beállításait elfogadhatjuk úgy, ahogy azt a program felkínálja. Láthatjuk, hogy ki is van jelölve a végtelen ismétlés, amire eleve számítottunk a képünk megtervezésekor.

15. ábra

Mozgókép mentése GIF formátumba.

Ezzel el is készült a mozgóképünk. A Szűrők alatt az Animációhoz tartozó menüben láthatjuk a Lejátszás sort. Erre kattintva felbukkan a lejátszás ablaka, és megtekinthetjük a mozgóképünket. Mivel .gif formátumban van, ezért egyéb, GIF képeket kezelni tudó programok is tudják olvasni, vagy beépíthető honlapba is, mint az oldal tetején látható végleges kép is.


Érdekességképpen még megmutatom, hogy a GIF képünk egy részlete hogyan néz ki, ha annak a Párbeszédablakok címszava alól behívjuk a Rétegek funkciót.

16. ábra

GIF kép rétegei.

Az illusztráción a mozgóképünk utolsó 5 kockája látszik, mindegyik 41ms-os késleltetési idővel. Azt is láthatjuk, hogy a program valóban olyan neveket adott a rétegeinknek, amelyeket ígért a 13. ábrán látható Frames to Image (Képkocka sorozat képpé alakítása) ablakban, folyamatosan emelkedő sorszámmal.


Ha akarunk, utólag még itt is módosíthatunk a képünkön. Ha például szeretnénk, hogy valamelyik képkockánk 41ms-nál hosszabb ideig is látható legyen, akkor a rétegek ablakban kattintsunk kétszer a kívánt rétegre, és egyszerűen írjuk át a 41-es értéket például 1000-re. Ekkor ez a kockánk 1 másodpercig lesz látható, mielőtt továbbperegne a "film". Persze ne felejtsük el újra menteni a megváltozott mozgóképünket.

Mivel a bemutatott példában csak rontana az eredményen bármilyen módosítás, ezért változatlanul is hagytam.


A kép készítéséhez GIMP for Windows 2.4.2 képfeldolgozó programot használtam a sourceforge.net jóvoltából, valamint GAP 2.2.2 Plug-in-t, JamesH jóvoltából.


 
Kezdőlap | GIMP tutorialok 1. | GIMP tutorialok 2. | Inkscape tutorialok | Képsorozatok | Honlaptérkép | Pihentetőül | Kapcsolat | Lap tetejére

Creative Commons License
Ahol másként nincs jelezve, a honlap tartalma a Creative Commons Nevezd meg!-Így add tovább! 3.0 Licenc feltételei szerint használható fel.
Szerző: Improcyon