RSS 2.0 értesítő RSS 2.0

Keresés a honlapon
.

Legfrissebb oldalak

GIMP-pel festett húsvéti tojások. Húsvéti GIMP tojás
Húsvéti tojások festése egérrel és GIMP rutinokkal.
Hópehely motívum. Hópehely motívumok
Klónozás és alakítás Inkscape szűrőkkel.
Oszlopcsarnok fantázialényekkel. 3D oszlop
Csavart torony
Fantázialények
GIMP 2.8 ecsetdinamikával rajzolt oszlopok és fantázialények.
Absztrakt csigaház képe. Csigaház és társai
Alakzatcsoport ráfektetése tetszőleges útvonalra. Inkscape tanulmány és tutorial.
3D fogaskerekek. 3D fogaskerekek Inkscape-pel
Az Inkscape "Mozgás" kiterjesztés használatának egyik módja.
Régi és új gimp nyitólapja. GIMP 2.6 és 2.8
Néhány gyakorlati szempont a GIMP 2.8 használatával kapcsolatban.
  Fölfelé mutató nyíl.

Wilber.
A képek a GIMP 2.2.15, 2.4.2, 2.6.4 és 2.8 programmal, illetve Inkscape v0.47.1 programmal készültek a
Sourceforge logo.
és az Inkscape.org jóvoltából.


Creative Commons License
Adatvédelem
Utolsó frissítés: 2014 április

Képjátékok — Szelektív élesítés/Tutorial

2008 március

Eredeti kép

Szelektív élesítés

Teljes élesítés

Kiindulási alapkép. Szelektív élesítés. Teljes élesítés.

Hozzászólás feliratú gomb [Hogyan?]

Sok esetben lehetünk rászorulva arra, hogy fotóinkon élesítsünk, de nem mindig támaszkodhatunk teljesen a GIMP kész élesítési funkcióira, már persze ha szép végeredményt akarunk kapni. Ha a felvételünkön sok a zaj, akkor a "Maszk életlenítése" megtévesztő nevű, de remek élesítési funkcióval csak felerősítjük azt, nem szólva arról, hogy túl kontrasztos, "kemény" képet kaphatunk.

A fenti, csak példaként bemutatott három kép közül az első az eredeti, életlen kép, amelynek teljesen élesített változata a jobb szélen látható. Az utóbbi valóban élesebb, de észlelhetően "felkeményedett", túl kontrasztos, és felerősödtek rajta a hibák is. A középső képen szelektív élesítés lett alkalmazva, amely csak a kontúroknál élezi a képet, de a többi területet meghagyja lágynak.

Kiindulási alapkép.Szelektív élesítés.

A szelektív élesítési technikák nem egy esetben azon alapulnak, hogy csak a struktúrák körvonalait élesítjük, a fotó többi részét (például a zajt) nem. A körvonalakat, kontúrokat kijelöljük, és csak a kijelölt területet élezzük.

Velem azonban nagyon gyakran megesett, hogy részletgazdagabb és/vagy nagyobb képek esetében a kijelölési lépésnél lefagyott a program, s így nem is tudtam szelektíven élesített fotókat előállítani. Az alábbiakban bemutatott eljárás ugyanazon az elven alapul, mint a kijelöléses technika, de nem használunk hozzá kijelölést, ezért semmiképpen sem fagy le a program, egészen nagy és sok kiemelendő élet tartalmazó fotóknál sem.

A munkamenet bemutatásához egy újabb, harmadik képet használok fel.

1. ábra

Kiinduló kép .xcf kiterjesztéssel elmentett változata.

Nyissuk meg az élesíteni kívánt képünket, majd mentsük el .xcf kiterjesztéssel, ami a GIMP saját képformátuma.

2. ábra

Zajos terület kinagyítása.

Jobbra a háromszorosára kinagyított kép egy részlete látszik, ott, ahol a legszembetűnőbb a felvétel szemcsézettsége. De azért megpróbálkozhatunk a teljes kép élesítésével is, miképpen én tettem, hogy legyen összehasonlítási alapunk.

Nem szelektív élesítés

Akit csak a szelektív élesítés érdekel, az ezt a részt átugorhatja.

3. ábra

Rétegek ablaka.

Érdemes egy és ugyanazon képen belül több réteggel dolgoznunk, hogy gyorsan és könnyen összehasonlíthassuk a homályos, a teljesen élesített és a szelektíven élesített képeinket. Ezért a Párbeszédablakok legördülő menüjéből kattintsunk a Rétegek sorra. Erre a 3. ábrán látható ablak fog felbukkanni.

Az ablak alsó sorában balról a negyedik gombra kattintva (Másolat készítése a rétegről, majd hozzáadása a képhez) megduplázhatjuk az alapképünket, amelynek másolata a felső sorba fog kerülni, és a drappos-szürke háttere azt jelzi, hogy most ez az aktív rétegünk, minden további műveletet ezen fog elvégezni a program, amíg más rétegre nem váltunk át. Ha a réteg sorára kétszer rákattintunk, akkor új nevet is beírhatunk a rétegre, mint én tettem, hogy könnyebben kiigazodhassunk majd a későbbiekben. A rétegemnek ezúttal a Nem szelektív élesítés nevet adtam.

4. ábra

Maszk életlenítése funkció felbukkanó ablaka.

A teljes kép struktúráinak különféle módokon történő kiemelésére több funkció is található a GIMP-ben. Az élesítésre a legjobb a Szűrők legördülő menüjében a Kiemelés címszó alatt található "Maszk életlenítése" funkció, amely megtévesztő neve ellenére élesíti a képet.

A felkínált 5-ös sugárértéken nem változtattam, de a mértéket 1,00-re növeltem. A küszöbszint megmaradt nullának, hogy maximális élesítést kapjunk, s így hasonlíthassuk majd össze a szelektív és nem szelektív élesítés eredményét. Az előnézeti ablakban látszik, hogy az eredetileg szemcsés-zajos rész minősége romlani fog az élesítéstől, de ezen segítünk majd a szelektív élesítéssel.

Nyomjuk le az OK gombot, ha végeztünk a paraméterek beállításával, s akkor elkészül a Nem szelektív élesítés nevű rétegünk.

Szelektív élesítés

5. ábra

Rétegek ablaka.

Még mindig ugyanezen a képen belül fogjuk elkészíteni a szelektíven élesített rétegünket. A Rétegek ablakban kattintsunk a legalsó rétegsorra (itt most ez az Alapkép nevet kapta), hogy ez legyen az aktív rétegünk, mert az eredeti képből készítjük el a szelektíven élesített változatot. Kattintsunk a Rétegek ablak alsó sorában balról a negyedik gombra, hogy a program elkészítse az Alapkép másolata című réteget, amely az Alapkép fölé fog kerülni. Most a másolat sorra kattintsunk, hogy ez legyen az aktív réteg, és a Rétegek ablakának alsó sorában kattintsunk balról a második gombra, amely egy réteggel följebb fogja helyezni a másolatunkat.

Ezt az új réteget is átnevezhetjük, ha a sorára duplán rákattintunk, beírjuk az új nevet, majd Enter-t nyomunk. A példában az új réteg a Szelektív élesítés nevet kapta. Mindjárt duplázzuk is meg a már ismert módon, hogy legyen róla egy másolatunk is, mert az itt ismertetett módszerhez két rétegre lesz szükségünk az élesítendő képünkből.

6. ábra

Rétegmaszk hozzáadásának ablaka.

A Szelektív élesítés másolata elnevezésű rétegen folytatjuk a munkát, ezért kattintsunk rá a sorára a Rétegek ablakban, ha nem ez volna éppen az aktív rétegünk. Ezután a képünk főablakában a Réteg legördülő menüjéből a Maszk címszó alatt kattintsunk a Rétegmaszk hozzáadása sorra. Erre a 6. ábrán látható ablak fog felbukkanni.

7. ábra

Rétegmaszk megjelenése a képablakban.

Jelöljük be A réteg szürkeárnyalatos másolata lehetőséget, és kattintsunk a Hozzáadás gombra. A Rétegek ablakban erre megjelenik a színes képünktől jobbra maszkként a fekete-fehér kép, de a képünk főablakában még nem látunk semmit. Ugyancsak a Réteg legördülő menüjéből a Maszk címszó alatt kattintsunk a Rétegmaszk megjelenítése sorra, s ekkor a képablakunkban most már a maszkunk fog látszani (l. 7. ábra), amelyen ezután dolgozni fogunk.

8. ábra

Élkeresés ablaka.

9. ábra

Rétegmaszk képének élei.

Az alkalmazott szelektív élesítésnek az a lényege, hogy csak a struktúrák körvonalait fogjuk élesíteni, a kép többi részét nem, ezért a GIMP élkeresés funkciójával először kirajzoltatjuk a jellegzetes kontúrokat. A Szűrők legördülő menüjéből az Élkeresés alatt kattintsunk a Szélek sorára. Erre felbukkan a 8. ábrán látható ablak.

Többféle algoritmusból is választhatunk. Azt a képen látható struktúrák, no meg az ízlésünk dönti el, hogy melyik algoritmust választjuk, és milyen mértéket adunk meg, attól függően, hogy mennyi részletet akarunk majd élesebbé tenni, és milyen tartományban. A példában Sobel algoritmust alkalmaztam 1,0-es mértékkel. Ha meg vagyunk elégedve az előnézeti ablakban tapasztalható látvánnyal, akkor nyomjuk le az OK gombot. A képünk főablakában a 9. ábrán látható eredményhez jutunk.

10. ábra

Gauss-elmosás ablaka.

A maszkunkon nem árt még finomítani. Ehhez a Gauss-elmosást fogjuk használni, amellyel finomabb átmenetűvé tehetjük az élek körvonalát, szélesíthetünk egy kicsit a vonalvastagságon, és az apróbb fehér pontokat máris eltüntethetjük a maszkról. Szépen élesített képet akkor kapunk, ha pontszerűen elszórt kiélezett területek nem sűrűn keletkeznek a képünkön, s egyéb fölösleges fehér struktúrák sem maradnak a rétegmaszkunkon, amely a színes képünből azokat a részeket fogja csak meghagyni a maszk alkalmazásakor, amelyek fehérek voltak, a fekete területeket kitörli a színes képből, átlátszóvá fogja tenni.

A Szűrők menüjéből az Elmosás címszó alatt kattintsunk a Gauss-elmosás sorra. Erre felbukkan a 10. ábrán látható ablak. Az előkép ablakában láthatjuk, hogy a beállításaink milyen eredménnyel járnak majd. Az elmosás sugarára olyan értéket választottam, amely mellett az élek még nem mosódnak egybe, de lehetőleg a fekete háttér előtt jelentkező, nem kívánatos fehér pontok eltűnnek, és az élek széle homogénné válik. Jelen esetben ehhez a 3 képpontos értéket kellett beállítanom. Az elmosás típusára meghagytam a program által felkínált RLE-t. Ha készen vagyunk, nyomjuk le az OK-t.

Már majdnem készen is lehetnénk, de azért érdemes még egy kicsit javítanunk a maszkunkon. Erre szolgál a következő lépés.

11. ábra

Szintek ablaka.

A Színek legördülő menüjéből hívjuk meg a "Szintek"-et. Ha a Csatorna "Érték" állásban van (a program ezt dobja föl), akkor a Bemeneti szintek alatti skála bal szélső fekete nyilacskájára kattintva és azt elhúzva jobbra sötétíthetünk a maszkunkon, kiszedve belőle a még fölöslegesnek talált, esetleg zavaró fehér területeket. A funkcióhoz tartozó, és a 11. ábrán látható felbukkanó ablak is mutatja, hogy ezt az értéket jelen esetben 15-re vettem.

Ha elégedettek vagyunk az eredménnyel, akkor nyomjunk OK-t.

12. ábra

Rétegek ablaka rétegmaszkkal együtt.

A 12. ábrán láthatjuk, hogy most mit mutat a Rétegek ablaka. Még mindig látszik a maszkunk a rétegképünktől jobbra, csak most már a végleges állapotában. A baloldali, 13. ábra pedig nagyobb méretben, a képablakban mutatja az elkészült maszkot.

13. ábra

Rétegek ablaka.

14. ábra

Rétegek ablaka rétegmaszk alkalmazása után.

Most már csak hasznosítani kell a maszkunkat: a képablakunk Réteg feliratára kattintva felbukkanó menüből a Maszk alól válasszuk ki a Rétegmaszk alkalmazása sort. Erre a program kitörli a színes képrétegünkből azokat a területeket, amelyek a maszkunk fekete színű részei alá estek, és csak a fehér vonalak alá eső képrészleteket hagyja meg. A Rétegek ablakában csaknem átlátszónak fog tűnni a képünk.

15. ábra

Maszkolt réteg élesítése.

Akkor most már élesíthetünk is: a Szűrők menüjéből a Kiemelés alatt kattintsunk a Maszk életlenítése sorra. A 15. ábrán látható ablak fog felbukkanni.

Az összehasonlíthatóság érdekében ugyanazokat a beállítási értékeket alkalmaztam első lépésben, mint a fentebb ismertetett Nem szelektív élesítésnél, azaz a sugárérték itt is 5 volt, a Mérték pedig 1,00, és a küszöbszint 0.

Az előnézeti kép ablakában már a majdani élesített réteget láthatjuk.

Az 1,00-es mértékkel végzett élesítést önmagában alkalmazva még nem találtam eléggé élesnek, ezért ugyanezen a rétegen mégegyszer lefuttattam a Maszk életlenítése funkciót, de most 0,5-ös mértékkel. Ha már elégedettek vagyunk, akkor a maszkolt rétegünkön, mint aktív rétegen állva a Réteg címszó menüjéből kattintsunk az Összefésülés lefelé sorra, hogy egyesítsük a képünk élesített kontúrjait az alatta lévő réteggel.

A Rétegek ablakában állva bármelyik réteg szemet ábrázoló ikonjára rákattintunk, azzal láthatatlanná tesszük azt a réteget. Ha egy réteg szemikonjára a Shift gomb lenyomása közben kattintunk rá, akkor az összes többi réteg láthatatlanná válik, s ha ugyanezt a műveletet megismételjük, akkor megint látható lesz az összes réteg. Ezeknek a módszereknek az alkalmazásával könnyen és gyorsan összehasonlíthatjuk egymással a képeinket, a nem szelektíven, szelektíven élesített, és az eredeti homályos rétegünket.
Ha valamelyik rétegből önálló képet akarunk készíteni, akkor kattintsunk a Rétegek ablakában annak a sorára, Ctrl+C lenyomásával helyezzünk el belőle egy másolatot a vágólapra, majd a Szerkesztés menüjéből a Beillesztés másként címszó alatt kattintsunk az Új kép sorra. A program Névtelen címmel új ablakban feldobja a képünket, amelyet tetszőleges címmel és formátumban (pl. .jpg, .png stb.) elmenthetünk.

Az alábbi négy ábrán rendre a következő látható: a bal felső kép az eredeti fotó, a jobb felső a nem szelektív, teljes képfelületet érintő élesítés eredménye, a bal alsó kétszeri (1,00 + 0,50 mérték) szelektív élesítéssel készült, a jobb alsó pedig az egyszer élesített kép (mérték: 1,00) továbbfejlesztett, retusált változata. A retusálás során a hangya lábai rajzosan ki lettek egészítve, a tüskés perem alatti sötétebb terület Gauss elmosással homogénebb lett, és rétegduplázással, valamint szorzásos egyesítéssel módosultak a fényviszonyok.
A felvételekre kattintva a nagyobb méretű változatok is megtekinthetők, amelyeken jobban látszanak a különbségek.

16. ábra Eredeti kép

17. ábra Teljes élesítés

Kiindulási alapkép. Nem szelektív élesítés. Szelektív élesítés. Szelektív élesített és retusált kép.

18. ábra Szelektív élesítés

19. ábra Szelektív kép retusálása

Hozzászólás feliratú gomb [Hogyan?]

Tippek

A fenti leírás csak a technika lényegét tartalmazza, és a feldolgozandó képünktől függően sokféle trükkel kombinálhatjuk az eljárást. Néhány példa:

Nem muszáj a maszkoláshoz az egész képünket felhasználni: ha amúgy is elmosódott a fotónk, akkor ezzel akár megtakaríthatjuk magunknak a háttér elmosását, ha egy témát ki akarunk emelni a képből: kijelöléssel a képrétegünk fölé másoljuk a témát, és csak annak a kontúrjait élezzük, majd egyesítjük az eredeti fotónkkal.
A teljes szelektív élesítés után egy részletet kiemelve az előbbi módszerrel mégegyszer tovább élesíthetünk rajta, s azt megint hozzáadhatjuk az eredeti felvételünkhöz.
A maszkoláshoz nemcsak a rétegünk szürkeárnyalatos változatát használhatjuk, hanem valamelyik, korábban már kiválasztott színcsatornát is.
Az élkeresés és az azt követő Gauss-elmosás paramétereinek különféle beállításaival, kombinációival is módosíthatunk az eredményen.
A Gauss-elmosást és a Szintek alkalmazását akár többször is megismételhetjük egy maszkon, amíg elérjük a kívánatos eredményt.
Az éleket tartalmazó maszkolt rétegünket nemcsak Normál módban fésülhetjük össze az alatta lévő képünkkel, hanem egyéb rétegegyesítési módokat (pl. Rávetítés, Csak világosítás stb.) is kipróbálhatunk.
A maszkolt rétegünket megduplázhatjuk, és különféle rétegegyesítési módokkal kombinálva adhatjuk hozzá az alapképünkhöz.


A kép előállításához GIMP for Windows 2.4.2 képfeldolgozó programot használtam a sourceforge.net jóvoltából.


 
Kezdőlap | GIMP tutorialok 1. | GIMP tutorialok 2. | Inkscape tutorialok | Képsorozatok | Honlaptérkép | Pihentetőül | Kapcsolat | Lap tetejére

Creative Commons License
Ahol másként nincs jelezve, a honlap tartalma a Creative Commons Nevezd meg!-Így add tovább! 3.0 Licenc feltételei szerint használható fel.
Szerző: Improcyon